BYD דולפין – כמו דג במים


הדולפין נחשב לאחת החיות האינטליגנטיות בטבע. העובדות מראות שזו חיה חברתית בעלת יכולת למידה מפותחת והדוגמה הבולטת ביותר לכך היא שבני האדם השתמשו במאה הקודמת ביכולותיהם למטרות צבאיות שונות.
בנוסף סוברים שהדולפינים הם היונק השני שמקיים יחסי מין עבור הנאה ולא רק עבור רבייה. האם BYD קראו לרכב הקומפקטי שלהם על שם הדולפין כי הוא כל כך מהנה ומענג או בגלל יכולות האינטליגנציה שלו?
.
אם לא תתנגדו, נתחיל עם קצת "היסטוריה": חברת BYD קיימת כבר 20 שנה, פרק זמן קצר בהשוואה למורשת של יצרני הרכב הוותיקים וכבר בשנים האחרונות מצאה את מקומה בשוק הרכב העולמי: בשנת 2022 החברה ייצרה יותר מכוניות חשמליות מחברת טסלה ובכך הפכה ליצרנית החשמליות הגדולה בעולם. דגם הדולפין הוצג בשנת 2021 ורק בשנת 2023 החל להימכר מחוץ לסין. הגרסה הגלובלית ארוכה בכמעט 20 ס"מ מהגרסה הסינית לטובת אזור קריסה משופר בחרטום, שאמור להגדיל את הבטיחות הפאסיבית בעת תאונה. מאחר ובטוח שכבר תהיתם לגבי זה: הדולפין עדיין לא עברה מבחן ריסוק מערבי אבל אחרי חמשת הכוכבים שהשיג BYD אטו 3 ב-Euro NCAP, כנראה שיש למה לחכות. 
.
דולפין-המבחן ברמת גימור design ממתין טעון בתוך אולם התצוגה של היבואן שלמה מוטורס במגדל צ'מפיון. בהחלט בחרו להם מקום תחרותי לפתוח בו אולם תצוגה. העיצוב של הדולפין נאה במבט ראשון, הולם את התדמית של מוביל נוסעים חשמלי קומפקטי. נו, למה ציפיתם? הסינים גייסו את ראש מחלקת העיצוב שלהם לאחר שניהל בעברו את מחלקות העיצוב של אודי, אלפא רומיאו וסיאט, בין היתר: אין ספק שוולפגנג יודע את העבודה.

הדולפין מוגדר בתור הדגם הראשון בסדרת aestheticsocean של BYD עם אזכורים שונים לעולם המים: החץ דמוי הסנפיר על הדלתות, הפרצוף שדומה לדולפין, עיצוב הפנים, תאורת המחוונים הכחולה, צמיגים עם לוגו דולפין עליהם, ידיות פתיחת הדלתות הפנימיות שדומות לסנפיר דולפין וכל מה שעולה לכם בדמיון. שילוב הצבעים של רכב המבחן ברמת גימור design מתאים בדיוק לשם דולפין: מרכב בצבע כחול-ים (Surfing Blue בשפת BYD) ומעל קו המותניים צבע הדומה לעורו של הדולפין (Urban Grey). הדולפין הוא רכב מעוצב ונאה ובהחלט מרגישים שמחלקת העיצוב נתנה תשומת לב לכל הקשור לעיצוב ובמיוחד מבפנים.

תא הנוסעים מכיל מוטיבים שונים של מים והוא מעוצב להפליא. החל בשילוב הצבעים שתואם לעיצוב החיצוני, המשך במושבים המרשימים וכלה בשימוש בחומרים רכים בכל נקודת מגע של הנוסעים ברכב (כולל ריפוד רך לכתפיים בדלתות שיכול לשמש כמקום לשים את הראש לנמנום קצר של הילדים מאחור). שני מסכי המידע מרשימים באיכותם והמסך הגדול יכול להסתובב כמו באטו 3. בנוסף הדולפין מציע לנוסעיו לא מעט תאים וגומחות שימושיות ומעוצבות לאחסון חפצים.
.
כהערת ביניים אני חייב לציין שהקונספט של אסתטיקת המים הוא נחמד. גם אם אתם לא חובבי מים (וקשה לי להאמין שיש הרבה כאלו בארצנו), אי אפשר להתעלם מהערך המוסף והאופי שזה מוסיף לרכב. בימים כאלו שבהם המכונית הופכת יותר ויותר אנונימית וגנרית, הרצון לייחד את הדולפין (ואת אחיו העתידיים) בתוך מתקפת יצרני הרכב הסיניים הוא מבורך לדעתי.

תריס הגלילה של אולם התצוגה מתרומם והדולפין שוחה החוצה אל הרחוב החם. אחרי שהדולפין עומד כבוי בשמש הקופחת, לוקח למערכת המיזוג כמה דקות לקרר את הדולפין. בדיוק למקרים כאלה נועד לחצן ההתנעה מרחוק השימושי בשלט, שמדליק את הדולפין ואת מערכת המיזוג. המערכת נשלטת ממסך המגע וקיים כפתור פיזי אחד של הפעלה וכיבוי. כמו כן לחובת מערכת המיזוג יירשם חסרונם של פתחי מיזוג לשוהים מאחור. איזה חוסר התחשבות למי שגר בארץ כזו חמה.
.
אחרי שהדולפין עבר באופן מזהיר את מבחן אולם התצוגה, הגיע הזמן להבין האם כל קונספט העיצוב בא על חשבון השימושיות. המרחב הפנימי מצוין מלפנים וגם לנוסעים מאחור. שני מבוגרים פול סייז לא יסבלו יותר מדי מאחור, אבל עדיף שהנוסע השלישי יהיה קיד סייז. תא המטען מציג נפח סביר למשפחה של 345 ליטר: אפשר לחיות עם זה. למרות שני המסכים האיכותיים והשימושיים, אפשר היה לשפר קצת את הנדסת האנוש: חלק מהתפריטים מעט סבוכים מדי ולא ניתן לכוון את עוצמת התאורה של המסך שמול פני הנהג. פסנתר הכפתורים הזהים שבמרכז הקונסולה נראה יפה אבל צריך להוריד את העיניים מהכביש כדי ללחוץ על הכפתור הנכון. קורהAהקדמית עבה יחסית ומגבילה את שדה הראיה בפניות. לבסוף אין תאורת פנים שנדלקת עם פתיחת הדלתות, פרט לתאורת מפות מלפנים ומאחור שנדלקת עם רפרוף אצבע מעליה.

אז איך הדולפין הזה שוחה על הכביש?
מתחת למכסה המנוע הקצר נמצא מנוע חשמלי שמספק 204 כ"ס ומאפשר להגיע ל-100 קמ"ש תוך 7 שניות. קיימות 3 תכניות נהיגה: אקו, נורמל וספורט ששונות בעיקר בתגובת הדוושה. על הכביש בהחלט מדובר ברכב זריז, גם אם תמעכו את דוושת התאוצה במצב אקו החסכוני. כל כך זריז שצמיגי לינגלונג הסיניים (כן, אלו עם לוגו הדולפין עליהם) מתקשים להוריד את הכוח לכביש וגורמים לכל מי שנמצא מחוץ לרכב לחשוב שאתם חוליגנים מאחורי ההגה. סוללה עם קיבולת של 60.4 קווט"ש תאפשר לדולפין לשחות עד 427 ק"מ ריאליים על הכביש, בלי לצאת בסחרור גלגלים בכל רמזור כמובן. שוחה יפה, אפשר לומר.

המרחב העירוני הוא המקום המועדף על הדולפין. כיול המתלים הרך, קוטר הסיבוב הקטן, מערך המצלמות המצוין וההיגוי הקל – כל אלו מאפשרים לדולפין הזריז להרגיש כמו דג במים בכבישי העיר המצולקים. אם הייתי צריך לסכם את הדולפין בשלב הזה, אז הוא בהחלט היה קוצר שבחים רבים על איכות הנסיעה בעיר וכל מה שקשור לעיצוב ואיכות המוצר. אבל מאחר ומכוניות צריכות לספק מענה למגוון הצרכים של הלקוחות, צריך לנסוע בערב החג לדודה שגרה רחוק, למשל.
.
ומה קורה מחוץ למים (סליחה, מחוץ לעיר)?
אותו כיול מתלים רך עומד לרועץ לדולפין החביב בכבישים בינעירוניים. אם הדולפין שוחה לו על כבישים חדשים, חלקים ואיכותיים, אז הכל טוב. אבל איפה באמת מצאתם כבישים כאלו לאחרונה? הכבישים הבינעירוניים בארץ מכילים מהמורות ושקעים באספלט שמוציאים את הדולפין משלוותו ברמה כזו שהרבה זמן לא פגשתי ברכב מודרני: נדנוד לא מרוסן ומטריד. כמו כן, מחוץ לעיר מערכות הבטיחות האקטיביות השונות הופכות להיסטריות, קולניות ומתערבות מדי. אפשר לחיות עם החיסרון הבינעירוני הזה אם הדולפין ישמש בעיקר לנסיעות עירוניות ופחות לנסיעות ארוכות.

אם כבר יצאתם מחוץ לעיר והגעתם לכבישי פרוזדור ירושלים, כביש סדום-ערד או העליות לרמת הגולן, אז מה עושים? למרות שהדולפין הוא לא רכב שמיועד לנסיעה דינאמית או ספורטיבית, התנהגות הכביש שלו בטוחה ומשרה בטחון לנהג. צמיגי הלינגלונג צועקים על הנהג לפני שהם מגיעים לגבול האחיזה שלהם. עוצמת הבלימה טובה ולא הורגשה דעיכה לאחר שימוש ממושך. קיימות שתי רמות לעוצמת הבלימה הרגנרטיבית, אך גם בעוצמה הגבוהה לא ניתן לנהוג על הדולפין עם דוושה אחת ללא שימוש בדוושת הבלם. חבל.

BYD דולפין צולח בהצלחה את מבחן אולם התצוגה והכבישים העירוניים שסובבים אותו אך מתקשה במבחן הכביש הבינעירוני. במחיר שלא משאיר הרבה עודף מ-148 אלף ₪, הוא מתחרה ראש בראש בסיניות החשמליות: אורה פאנקי קאט ו-MG4 ובקטגוריית הקומפקטיות מונעות הבנזין. בניגוד ליונק שעל שמה הוא נקרא, BYD דולפין הוא לא מענג באופן מיוחד על הכביש אבל הוא בהחלט יכול להוות בחירה אינטליגנטית לרכב עירוני חשמלי מרווח ומעוצב.
פליפר היה מוחא לו סנפיר.

ותודה מיוחדת לשירי סקלי על התמונות.


About דניאל סקלי

מעריץ של רודסטרים והחיים הטובים

Check Also

Kia EV9 – השקה בישראל

Tweet חברת טלקאר, יבואנית קיה לישראל, מודיעה על תחילת שיווק של ספינת הדגל החשמלית עטורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page