המרצדס המורמת מעם – 450SEL 6.9


עוד מימיה הראשונים הציעה מרצדס-בנץ דגמי פאר ויוקרה. מתוך ההיצע הרחב, תמיד בלטה גרסה אחת מעל כולן, בהיותה המפוארת, החזקה, הגדולה או היקרה ביותר. גרסת ה-6.9 ליטר של המרצדס 450SEL היתה אחת מגולות הכותרת היותר מעניינות בהיסטוריה של יצרנית הרכב הוותיקה ביותר, והיא הוכתרה על ידי לא מעט מגזיני רכב נחשבים ללא היסוס כ"מכונית הטובה בעולם" לזמנה, לא דבר של מה בכך.

איך ולמה זכתה בתואר המחייב? הנה סיפורה בקצרה.
משבר הדלק, שהחל בתחילת שנות ה-70', תפס את העולם לא מוכן וזעזע אותו עמוקות. בעקבות תמיכת ארה"ב בישראל במלחמת יום הכיפורים, החליטו ראשי מדינות אופ"ק – ארגון המדינות המייצאות נפט – להעלות את מחירי הנפט באופן קיצוני כמהלך של מחאה וענישה. מחיר חבית נפט שילש עצמו כשעלה באחת מכ-13$ לכמעט 40$ לחבית. כתוצאה מכך, שונתה כלכלת העולם, ובעקבותיה השתנו גם המכוניות, כפי שהיכרנו אותן: מחירי הדלק עלו בן-לילה ואף הוכפלו. תחנות דלק בארה"ב התרוקנו ומכוניות הושבתו.
.
רק במהלך 1975 החלה מגמת עליית המחירים להתייצב ואף לרדת, וגם אז זה קרה לאט לאט. בהחלט לא היה זה הזמן האידיאלי להציג מכונית יוקרה חדשה, עם מנוע V8 רב-עוצמה בנפח של כמעט 7.0 ליטר שמצליח להסיע את המכונית בה הושתל כחמישה ק"מ בממוצע, על כל ליטר דלק… עת פרץ משבר הנפט, כבר עמלו במרצדס-בנץ מזה כמה שנים על מציאת מחליפה ראויה למכונית הדגל שלה;

450SEL
Interiot~commonswiki, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

ה-300SEL הוותיקה עם מנוע ה-V8 בנפח 6.3 ליטר כבר הוצאה מפסי הייצור, מפנה מקומה לסדרה S החדשה (בספטמבר 1972), שספינת הדגל שלה כונתה 450SEL. מסדרה S הוותיקה השאירו במרצדס רק את ה-600 האגדית, שהוצעה כאלטרנטיבה גרמנית לרולס-רויס עבור ראשי מדינות, סלבריטאים ועשירי עולם, בגרסה "קצרה" (5.54 מ'…) או כ'פולמן' מוארכת, באורך כולל של למעלה מ-6.2 מ'. וכך, שנה וחצי מאוחר משתוכנן, ב-15 במאי 1975, הושקה ספינת הדגל החדשה של מרצדס – ה-450SEL 6.9 מסדרה W116 – גרסת העל בסדרה S.

מכונית הפאר עוררה, כמובן, מיד תשומת לב רבה ועניין; היתה זו לימוזינת פאר גדולה וכבדה, שהציעה ביצועים של מכונית ספורט משובחת מאותן השנים. מנוע ה-6.9 ליטרים שלה ייצר 286 כוח-סוס אימתניים ומומנט מרבי של 56 קג"מ – נתונים חסרי תחרות באותן שנים – שהספיקו למהירות מרבית "רשמית" של 225 קמ"ש (ובפועל – כפי שנמדד על-ידי מספר מגזיני רכב – כ-10 קמ"ש יותר) והאצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.4 שניות בלבד, בהחלט מרשים, בלשון המעטה, עבור מכונית ששקלה כשתי טונות, לפני דלק ונוסעים. אבל, לא רק המספרים האבסולוטיים של המנוע הזה – החזק מבין כל מכוניות הפאר בשעתו – הרשימו את עיתונאי הרכב; היו אלה בעיקר האופן והדרך בה הכוח סופק והועמד לרשות הנהג: כמעט בכל טווח פעולה של המנוע הענק הזה עמדו לרשות הלוחץ על הדוושה הספק ומומנט מרשימים וזמינים לפקודה. מכל מהירות נסיעה ניתן היה לעקוף בקלילות את רוב המכוניות בכביש. מבחינה זו היווה "אופי" המנוע – מונח שעד אז לא הרבו להשתמש בו בהקשר למכוניות פאר – הישג מרשים לא פחות מביצועיו היבשים.

450SEL
nakhon100, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

כיאה לספינת פאר גרמנית מאותן שנים, לבטח מהמשפחה הנושאת את סמל הכוכב בחזית, גם פנים הרכב צויד ואובזר במיטב אביזרי המותרות והפאר שהיו קיימים באותה עת. המושבים צופו כסטנדרט בבד וולור אופנתי ויקר, כאשר ציפוי עור היו בגדר תוספת בתשלום. מאחר שמדובר ברכב ששימש לרוב כמכונית שרד עם נהג, הושם דגש רב על הנוחות מאחור. ראשית – מאחר וגרסאות ה-SEL היו הארוכות יותר בהיצע דגמי סדרה S, כך היתה גם ה-450SEL 6.9 ארוכה ב-10 ס"מ ביחס לגרסאות ה-SE ה"רגילות" בסדרה (506 לעומת 496 ס"מ), כאשר תוספת האורך הייתה בין סרני הגלגלים הקדמיים והאחוריים, ולמען הדיוק: בדיוק במקום בהם הונחו רגלי הנוסעים מאחור… ניתן היה לקבל כאופציה מושבים אחוריים חשמליים, כולל פונקציית זיכרון, ואפשרות לחימום פנימי. עוד הוצע לבכיר והעשיר מאחור פנסי קריאה, שולחן מתקפל, מסעד אמצעי ואפילו משענת לרגליים – להקל את השהייה מאחור בעת נסיעות עסקים ארוכות. לסנובים ניתנה האפשרות להפריד בין החלק האחורי לחלק הקדמי – בו ישב הנהג – על ידי שמשה אטומה לרעשים אותה ניתן היה להרים ולהוריד בלחיצת כפתור.

הנוחות והרוגע הושלמו הודות למערכת מתלים הידרופניאומטית מהפכנית שהיתה בגדר סטנדרט בדגם העל של סדרה S. כאופציה הציעה מערכת זו מנגנון איזון אוטומטי ששמר את המכונית בכל מצב מאוזנת ביחס לכדור הארץ, כדי שחלילה לא תישפך ולו טיפה מהוויסקי מכוסות היושבים מאחור, גם בעת פניות או נסיעה בדרכים משובשות, לא עלינו. בוחני רכב נלהבים מאותן שנים הגדירו אותה כמערכת המאפשרת "נסיעה שקשה לדמיין רכה ונוחה ממנה – בכל תנאי דרך ונהיגה". מובן שחלונות חשמליים, גג הנפתח חשמלית, בקרת אקלים ורשימת אופציות ארוכה כאורך המכונית השלימו את התמונה ואפשרו לרוכש ה-450SEL 6.9 להתנייד במכונית המפוארת ומאובזרת ביותר שכסף יכול היה לקנות באותן שנים, וזה היה לא מעט: בעת השקתה היה המחיר ההתחלתי כ-70,000 מארק גרמני, ובשנת ייצורה האחרונה התחיל תג המחיר הבסיסי בכ-82,000 מארק – פי שניים מב.מ.וו סדרה 7, קאדילאק פליטווד או יגואר XJ מאותם שנתונים… ואף משמעותית יותר מפורשה 911 טורבו, להבדיל…אגב, הוספת טלפון לרכב היתה אף היא אפשרית כבר אז, אך היא העלתה את המחיר בכ-18,000 מארק – סכום איתו ניתן היה לרכוש מרצדס-בנץ 200 או שתי פולקסוואגן גולף…

450SEL
Mr.choppers, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

כממשיכת דרכה של ה-300SEL 6.3/600, הוצעה ה-450SEL 6.9 עם מנוע V8 שרירי שהתבסס על אותו מנוע ה-6.3 ליטר הוותיק. נפחו הוגדל, הבקרות השונות שודרגו ועודכנו, מערכת ההזרקה הוחלפה ושינויים נוספים בוצעו על-מנת להעמיד לרשות הרוכש את המנוע היעיל, החזק, השקט והליניארי בשוק. הכוח הועבר אל הכביש דרך גיר אוטומטי חדש, כסטנדרט, עם שלוש מהירויות, שהותאם במיוחד להספק המנוע הגבוה. החל מ-1978 צוידו כל דגמי סדרה S של מרצדס – בכלל זה, כמובן, גם ה-450SEL 6.9 – במערכת אלקטרונית חדשנית המונעת נעילת בלמים, הנקראת ABS. למרות שמערכות דומות כבר הופיעו פה ושם קודם לכן, מרצדס היו הראשונים לצייד את מכוניותיהם הסדרתיות במערכת מהפכנית זו כאבזור סטנדרטי, מערכת שכיום היא מובנת מאליה בכל מכונית מכל קטגוריה.

במבט לאחור, מוכתרת ה-450SEL 6.9 כסיפור הצלחה; בחמש שנות ייצורה (1975-80) נמכרו 7,380 יחידות ממנה – רובן בארה"ב. אם זה לא נשמע מרשים במיוחד, חשוב שנזכור את המחיר והמיצוב – בטופ שבטופ של מכוניות הפאר בעולם, המתחרות ברולס-רויס, בנטלי ודומותיהן. בנוסף – המדובר בגרסת העל בסדרה רחבה ומגוונת בהרבה. מרצדס העל סיפקה נוחות וממדים של מכונית פאר, עם ביצועים של מכונית ספורט של ממש, והכל בחבילה אחת.

קוריוז משעשע הממחיש את היותה של ה-450SEL 6.9 מכונית פאר מליגה משל עצמה, המיועדת לאניני טעם בעלי ממון, היה חבוי ברשימת התוספות הארוכה: "אופציה 261", שמשמעה היה לקבל את המכונית ללא המספר "6.9" מובלט ומוכרם מאחור, כך שבעין בלתי מיומנת לא ניתן היה להבחין כי מדובר בגרסה היקרה והיוקרתית ביותר בסדרה. סוג של "צניעות" מליגת העל; האופציה זו מהווה המשך מסורת שהחלה ב-600 והמשיכה מאוחר יותר בגרסאות העילית החדשות יותר של מרצדס, יוצרת סטייל מסוג מיוחד דווקא בסגמנט שהצניעות והמופנמות הם התכונה האחרונה אותה מייחסים ללקוחות מכונית כאלו. אין ספק שמעמד ויוקרה נמצאים לא פעם בפרטים הקטנים. ועוד משהו: כמה לימוזינות פאר אתם מכירים שניתן היה להזמין עם גיר ידני? ועוד בתוספת תשלום בהשוואה לגיר האוטומטי הסטנדרטי?…

מרצדס S65 AMG – פאר על סטרואידים

זוכרים את המרצדס SEL 450 6.9? (ברור שכן, הרגע קראתם אודותיה…)
אז הנה לכם מכונית שהושקה ב-2006 ומתחה את הלימוזינה של מרצדס, הארוכה בלאו הכי…כדי שלא רק תישמט לכם הלסת, אלא גם יכאב לכם הצוואר כשתאיצו אותה.



מנוע V12 בנפח 6.0 ליטרים, בעל צמד מגדשי טורבו, יפיק עבורכם 630 כוחות סוס כבר ב-4800 סל"ד ויקמט את האספלט תחתיכם בעזרת 102 קג"מ כבר ב-2300 סל"ד.

אם 250 קמ"ש לא יספקו אתכם, הסרת המגבלה האלקטרונית תאפשר לכם להגיע עם הרכב למחוזות השלוש מאות קמ"ש כדי שלשופט התעבורה שגזר עליכם כיתת יורים, לא יהיו נקיפות מצפון חמורות.


קרדיט תמונה ראשית – Vitali Adutskevich


About דני שטיינמן

גדל במשק חקלאי והתאהב בטרקטורים מגיל אפס. חובב רכב מכל סוג מילדות, רוכב ונוהג מגיל חד ספרתי ואף הפך את אהבתו לקריירה: ערך בין היתר מגזינים בתחומי המכוניות, האופנועים, המיכון החקלאי והרכב הכבד, בכלל זה "מוטו", "הגה", "דרייב" ועוד. בשנים האחרונות עוסק להנאתו וכתחביב בחקר היסטוריית עולם הרכב ומפרסם מדי שבוע פוסט על רכב קלאסי המוכר פחות. כיום נשוי, אב לארבעה וגר במושב בשרון.

Check Also

אוטוקרס – סע לשלום חביבי, המפתחות בפנים!

Tweet אם יש משהו שכמעט יותר נדוש מלעשות על האש ביום העצמאות, זה יהיה לעשות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page