Deprecated: Function wpcf7_add_shortcode is deprecated since Contact Form 7 version 4.6! Use wpcf7_add_form_tag instead. in /home/drivetimeco/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
ג'יפ + סוזוקי - כשרובי פגש את ג'ימי | Drive Time

ג'יפ + סוזוקי – כשרובי פגש את ג'ימי


לרגע היה נדמה לנו, שהתעלה הרחבה והעמוקה החורצת את השביל תהווה את נקודת סיום המסלול שלנו. עצרנו, ירדנו, בדקנו. אפילו הורדנו מכוון קרקעי. מספר דקות לאחר מכן, אותה תעלה מאיימת, נשארה מאחור. מעבר טכני שכזה דורש יכולת נהיגה גבוהה, מכוון קרקעי מנוסה ורכב שטח אמיתי. 

רכב שטח אמיתי, בעל יכולות, משמעותו – עבירות גבוהה בשטח. רצוי שגחונו יהיה מוגבה דיו מהקרקע ושקצוות המרכב לא יפגשו בה. חשוב שצמיגי הרכב יהיו חזקים דיים להתמודד עם אבנים ועצמים חדים ושתהיה להם יכולת אחיזה בכדי למשוך את הרכב ולקדמו. האחיזה בקרקע, היא התכונה החשובה ביותר לרכב השטח ולכן, מגע בין גלגלי הרכב לתוואי השטח המשתנה, מתאפשרת תודות לביצועי מערכת המתלים.

מה שנראה כ"רכב שטח" הוא לא תמיד בעל יכולות שכאלה. גם אם הסקודה קודיאק שלכם, היונדאי קונה, או הוולוו XC60 משדרים קשיחות ומסוגלים להוביל אתכם אל מעבר לאספלט המהודק, הם רחוקים מלהיות "רכבי שטח קשוחים" כדוגמת החבורה שכתבנו עליה כאן בעבר.

סה"כ בתמונה – שישה סרנים חיים – ג'יפ 52, רוביקון וג'ימני

"סרנים חיים"

לרנגלר של ג'יפ ולג'ימני של סוזוקי מבנה מאוד דומה; לשניהם שלדה נפרדת בצורת סולם, עליה מחובר המרכב ומתחתיה מולבשים סרנים שאליהם מחוברים גלגלי הרכב ושאר המכללים.
הסרנים – קורות מתכת מסיביות שדרכן, בעזרת ציריות, נשלח הכח לגלגלי הרכב, נקראים "סרנים חיים". זהו מבנה שקיים למעשה כיום, רק בדגמים הללו, אם לא ניקח בחשבון דגמים שאינם משווקים בארץ, או רכבי משא כבדים יותר.

המבנה הזה הוא בעל חוסן רב, וגמישות רבה, אותה גמישות המאפשרת את שליחת הגלגלים הרחק מהמרכב לטובת עבירות משופרת בשטח. "סרן חי" גם שומר על מרווח גחון קבוע בין הקרקע לנקודה הנמוכה ביותר ברכב, ללא תלות במשקל הנישא ברכב, או בתנודותיו של הרכב.
לתצורה הזו גם חסרונות. יכולות הנסיעה בכביש נמוכות יותר. רכב שכזה נחות דינאמית מכזה בעל מתלים נפרדים למשל. הנחיתות מתבטאת בנוחות הנסיעה וביכולות הרכב בנהיגה מהירה. הסיבה – הסרן הכבד שיושב מתחת לקפיצים ולבולמים אינו משוכך או מרוסן. קפיצה של הגלגלים על מהמורה כלשהי בכביש או בשטח, מקפיצה את הסרן ומטלטלת אותו. אותו "משקל בלתי מוקפץ" יגרום לכל המרכב זעזוע שיעבור לנוסעיו.

חסרון נוסף הינו מבנה השלדה הנפרדת המקשה על תכנון אזורי קריסה כמקובל בכלי רכב בעל מרכב אחוד. ההוכחה לכך ניתנה בציוני מבחני הריסוק שערכה NCAP ובה השיגו כוכבות הכתבה ציונים נמוכים מהמקובל ( שלושה כוכבים לסוזוקי וכוכב בודד לג'יפ…)

זו הסיבה שרכבי שטח מובהקים, הסירו את שלדת הסולם, עברו לתצורת מרכב אחוד, וגם ציידו כל גלגל במתלה נפרד ועצמאי משלו. זה שיפר את נוחות הנסיעה, זה שיפר את יכולות הכביש. תמצאו את המבנה הזה במיצובישי פאג'רו משנת 2000, בג'יפ גרנד צ'ירוקי או בלנד רובר דיסקאברי למשל. אמנם, מהלכי המתלה קוצרו ואחיזת הגלגלים בקרקע נפגעה, אך את הבעיה הזו פתרו באמצעים טכנולוגיים אחרים, חלקם מכאניים, חלקם הגדול אלקטרונים. היו גם יצרנים שהלכו על פשרה – טויוטה לנד קרוזר למשל שעדיין מצויד בשלדת סולם נפרדת, אך ויתר על הסרן החי לטובת מתלה נפרד מלפנים.

סרנים חיים בפעולה – ג'יפ רנגלר רוביקון

רובי וג'ימי
לקחנו את הרנגלר של ג'יפ ואת הג'ימני של סוזוקי למבחן בהר חורשן סמוך למושב בת שלמה. המבנה שלהם, כאמור, די דומה. אבל, ההבדלים ענקיים. בהפרש המחיר בינהם, תוכלו למשל לקנות סאניונג רקסטון, שהוא גם רכב שטח די קשוח. הג'ימני, שהוא צאצא של הסוזוקי סמוראי, שהוא בעצמו חיקוי יפאני לג'יפ הקלאסי, מצויד בשלוש דלתות בלבד. הרנגלר הגיע למבחן בגרסת 'רוביקון UNLIMITED' ארוכת מרכב בעלת חמש דלתות ומצויד בארסנל שלם לנהיגת שטח תובענית, או לעיתים טובענית, אם תרצו.

'רוביקון' המפלצתי שוקל בקירוב כמו הג'ימני הננס פלוס קיה פיקנטו. הוא בעל תיבה אוטומטית בעלת שמונה יחסי העברה לעומת ארבעה בלבד בסוזוקי ובניגוד אליו, הוא גם מסוגל לנוע על הכביש עם הנעה כפולה קבועה, תודות לדיפרנציאל אורכי שהתווסף.

שני המותגים, אגב, שווקו בעבר ע"י חברת "מכשירי תנועה", כיום, הזכיין ליבוא מותג ג'יפ היא חברת סמל"ת.

ליד הרנגלר רוביקון הלבן, נראה הג'ימני כרכב צעצוע. נשבע לכם שחיפשנו אם קיים גם שלט רחוק. את הסוזוקי הירוק המרובע והחמוד, יש פשוט חשק לחבק, על -אף שג'ימני החדש לבש ארשת פנים רצינית וקשוחה יותר מקודמו.

רנגלר נשאר די דומה לדגם היוצא ובצדק. אתם תתקשו להבחין בשינויים גדולים. מכסה המנוע והכנפיים הקדמיות הייחודיות, כמו גם גריל הפסים האנכיים, הם פנים המזוהות עם מה שהפך לאייקון. אז למה בעצם לשנות?

ג'ימי

סוזוקי ג'ימני

רקע
השורשים של הננס הזה נעוצים אי שם בשנות השבעים (סמוראי) ואפילו קודם לכן. אבל אנחנו כאן בכדי להכיר את סוזוקי ג'ימני החדש – דור רביעי.
הוא הושק ב-2018 ובניגוד לאפנה השולטת, לא הפך להיות "כאילו". גם לא בעיצוב. נהפוכו – ג'ימני נראה היום, קשוח יותר, תכליתי יותר, זוויתי ורציני.

בסיס הגלגלים (255 ס"מ) והממדים זהים אבל תא המטען הצטמק לכדי 85 ליטרים סמליים. לטייל עם ארבעה אנשים בג'ימני דורש לוותר על מטענם (או להרכיב גגון). מאידך, סביבת הנהג השתדרגה מאוד. תמצאו בה בקרת אקלים, לוח מחוונים עם מחשב דרך, בקרת שיוט, ובתוספת תשלום גם מולטימדיה (7 אינץ'), שהיא מערכת מהטובות והיעילות שנתקלנו גם במכוניות יקרות בהרבה. יש גם בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים והתרעת ערנות נהג. ויש גם שליטה קולית, שעובדת כמו שצריך.

לג'ימני החדש מנוע 1.5 ליטר, 102 כ"ס שהחליף את מנוע ה-1.3 ליטר המיושן. את תיבות ההילוכים לא שינו. עדיין תמצאו כאן חמישה הילוכים ידניים או ארבעה אוטומטים. לג'ימני הנעה אחורית עם שילוב להנעה כפולה המיועדת רק לשטח וכוללת יחס העברה קצר.

השלדה החדשה חזקה וקלה מקודמתה (אם כי המשקל הכללי עלה ב-30 ק"ג) כשגם המתלים חדשים כמו גם מוט מייצב קדמי עבה יותר. מרווח הגחון גדל ב-2 ס"מ וצמח ל-21 ס"מ. בנוסף – שיפור של שלוש מעלות בזוויות הגישה והנטישה ל-37 ול-49 מעלות בהתאמה.

כביש
בכדי להגיע אל השטח, נוסעים על האספלט. ג'ימני 2018 מעודן יותר, נעים יותר, שקט יותר. אין לצפות לנינוחות סאלונית או לשיוט מהיר ושקט, אך השיפור לעומת הדגם היוצא – ניכר. ג'ימני בגרסה האוטומטית, מעניש עדיין עם תיבה בעלת 3 הילוכים + כפתור להילוך יתר OD. השיוט ב-100 קמ"ש בהילוך הגבוה מציבים את המנוע על 3000 סל"ד לא ממש נינוחים. ג'ימני יודע גם להגיע למהירויות גבוהות יותר, אבל זהו אינו שטח המחיה הטבעי שלו. הגעתם לכביש מפותל, הפחיתו את הקצב. זוויות הגילגול כאן מוחשיות, הניהוג איננו מדויק כמצופה משלדת סולם ומבנה שכזה. בעיר, לעומת זאת, מרגיש הננס בעל המבנה המרובע, ושדה הראיה המעולה, בן-בית. הוא ישתחל לכל מעבר וחניה בקלות וביעילות.

נוחות הנסיעה מפתיע לטובה לכל מי שהגיע לכאן מג'ימני דור קודם. בטח ובטח לבוגרי קפיצי העלים וכמובן הסמוראי הספרטני. הבטיחות, כאמור, איננה בקו אחד עם מכוניות הנוסעים המודרניות, הן באספקט הפסיבי והן באקטיבי. יחד עם זאת, אבזור הבטיחות התרחב ומספק מעטפת נוספת לטעויות נהיגה שכיחות. בגרסה האוטומטית הקמצנית במספר יחסי העברה, תעמוד צריכת הדלק על כ-11 ק"מ לליטר בממוצע. לא הרבה יותר מבגרסה הידנית מחומשת ההילוכים.

שטח
לג'ימני צמיגי H/T בחתך 80, זה אומר יכולת שטח טובה, עם פשרה לכביש. לא פוזה של חתך נמוך אך עם חוסן מבני המאפשר הפחתת לחץ אויר מסוימת גם בשטח טרשי, לטובת נוחות ושיפור עבירות. הנוחות בהחלט שפויה, בהתחשב במרחק סרנים קצרצר כל כך.

הנהיגה בשבילים זורמת אך גם קופצנית. זה לא מיצובישי פאג'רו מגהץ שבילים. הממדים הקטנים מאפשרים בחירת נתיב טובה והימנעות מבורות וחריצים. שילוב למצב יחס העברה נמוך – LOW, מאפשרת טיפוס וגלישה במדרונות תלולים, אותם ניתן לרדת גם בעזרת 'בקרת ירידה במדרון' שהתווספה. הסרנים החיים ידאגו להצמדת הגלגלים לקרקע. כשאלו, בכל זאת יונפו באויר, מערכת בקרת המשיכה היעילה תתגבר על הצלבה וסחרור גלגלים נואש.

אבל עם ג'ימני צריך גם להזהר. בסיס הגלגלים הקצר והצר, המבנה ומרכז הכובד הגבוה, מחייבים זהירות ותשומת לב לשיפועי צד – אימת נהיגת השטח.

רוצים לשפר את הג'ימני עוד יותר? צמיגי MT מיגוני מכלולים רגישים, ואפילו נעילת דיפרנציאל אחורי יעזרו לכם להגיע כמעט לכל פסגה אפשרית.
אבל ג'ימני עושה את המלאכה גם כך. את רוב העבודה בשטח הוא ידע לעשות תחת ידי ורגלי נהג מיומן. ג'ימני הינו פתרון למשפחה קטנה, כרכב שני, רווק/ה המסתפקים ברכב קטנטן ובמיוחד לאלה שנוהגים לטייל בעומק השטח.

ג'ימני שהיה עד לא מזמן במחיר דומה למכוניות סופר מיני עם ערך מוסף, טיפס לא רק על מתלולים, אלא גם במעלה המחירון וכעת מתומחר בגרסתו האוטומטית במחיר -137,000 ש"ח. מחיר המציב אותו מול משפחתיות גדולות בהרבה, או אפילו ג'יפונים קומפקטיים.

ועדיין, יש לנו פינה חמה לג'ימני – מדובר בנישה בעולם הרכב. ג'ימני הוא רכב שטח אמיתי לכל דבר. מידותיו צנועות, אבל יכולתו בשטח, המוניטין שלו, ובמיוחד הקסם, בהחלט נוסעים לפניו.

רובי

ג'יפ רנגלר רוביקון

רקע
לרנגלר בדור הרביעי דמיון מדהים לדגם המוחלף. בדור החדש ממשיך הרנגלר את השושלת שהחלה למעשה ב-1986, אך שורשיה נעוצים בדגם CJ של וויליס מ-1944, CIVILIAN JEEP הגרסה האזרחית של דגם MB הצבאי מ-1941.

הבדלים קימים בהחלט – גדולים מכדי שיעיד עליהם הקנקן. מדובר בדגם חדש לחלוטין ששמר על מאפייני הרנגלר – שלדה נפרדת, סרנים חיים, ותצורות מרכב, קצר וארוך. הרנגלר בגרסתו החדשה מציע מערכת 4X4 אוטומטית מתקדמת לכביש – תיבת העברה הכוללת מצב 4H AUTO בו הרכב משלב את ארבעת הגלגלים אוטומטית בהתאם לצורך ומותאם גם לנסיעת כביש בטוחה יותר.

רנגלר JL, מצויד בארץ במנוע ארבעה צילינדרים, בנפח 2 ליטר טורבו בעל 272 כ"ס ו- 41 קג"מ המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בעלת 8 מהירויות מבית ZF.

עיצובו הפנימי החדש משלב אלמנטים קלאסיים ומודרנים, מושבים חדשים, מערכות מולטימדיה מתקדמות הכוללת תמיכה ב- APPLE CARPLAY, וחומרים משופרים. מרחב הנוסעים מאחור, שופר משמעותית לעומת הדגם היוצא.

כביש
רנגלר החדש מציג קבינה מודרנית יותר. זה מתבטא בעיצוב ובאיכות החומרים למשל. מהצבע האדום ששלט בסביבת הנהג ברכב המבחן, פחות התלהבנו. גם את העובדה המצערת שאין בנמצא מדרך לרגל שמאל לנהג, ושמתגי חלונות החשמל ממוקמים עדיין במרכז ולא על הדלתות. אבל לרנגלר יש סביבת נהג מקורית, שנראית מעניין, נראית קרבית וכוללת מסך מגע מקורי ("7) עם צימוד ל-Apple CarPlay וצג דיגיטאלי בלוח המחוונים עם שפע נתונים, כולל מצב מערכת ההנעה וזווית השיפוע. נחמד היה לראות שמתגי נעילות הדיפרנציאלים צבועים באדום, וידית תיבת העברה לא הוסבה לכפתור מודרני מתפנפן.

לקבינה נדרש לטפס. העסק די גבוה. ביחס לדור היוצא, שופרה נוחות הנסיעה ושופרה גם התנהגות הכביש. זו האחרונה נהנית גם מהאפשרות לנהוג בכביש עם הנעה כפולה בטוחה יותר ולא רק הנעה אחורית. אל תצפו ל-SUV נינוח בעל יכולות דינמיות גבוהות. עם הרנגלר נדרש עדיין להאט יותר לפני עקומות. גם ההגה המתוגבר חשמלית עדיין לוקה בשטח מת במרכזו ודורש ריכוז. גם תא הנוסעים, שבידוד הנוסעים מרעשים ונדנודים שופר, איננו מקום שקט ומפנק ביחס למכוניות מודרניות, בוודאי ליקרות שבניהן. אם תסירו את הגג המתפרק, תהנו מבריזה נעימה, אבל מערבולות הרוח יוסיפו לשאון הכללי לא מעט.

מנוע הרנגלר עצמתי. העצמה הזו מורגשת בכל לחיצה על דוושת הגז. הרנגלר מזנק בחזקה. זה לא מעודן דיו בכדי לספק נהיגה נינוחה. הסאונד בשרני, הממדים והגובה מספקים לנהג תחושה שהוא בריון. למרות זאת, הרנגלר החדש יהיה חסכוני יותר מזה שהחליף. כ- 8 ק"מ לליטר זה סביר למכונה שכזו.

שטח
מכונה כזו תוכננה במיוחד לשטח. אנחנו מדברים על גרסת רוביקון. כאן תקבלו קפיצים ובולמי זעזועים משופרים המגביהים את מרווח הגחון בסנטימטר (25.2 ס"מ) וכתוצאה מכך גם זוויות גישה ונטישה טובות יותר (31.4/36 מעלות בהתאמה).

בתיבת העברה שונה יחס העברה לקצר יותר בהילוך הכוח (1:4 לעומת 1:2.72 בגרסאות האחרות) גם יחס העברה הסופי קוצר. המשמעות היא יכולת זחילה איטית ביותר לצד כח רב יותר. לרוביקון גם אפשרות ניתוק למוט המייצב הקדמי המאפשר התרחקות הגלגלים הקדמיים מהמרכב, נעילת דיפרנציאל אחורית וקדמית ומיגונים משופרים. ברוביקון מותקנים צמיגי שטח מסוג MT בגודל "32 ועם ארסנל שטח שכזה, מובטחת לכם עבירות מצוינת.

עבירות מצויינת משמעותה, שגם בשטחים הקשים ביותר, לא יתקשה הרוביקון לנוע ללא חשש. המכללים החסונים, יכולת שליחת הגלגלים עמוק לקרקע, הצמיגים הגסים והחסונים שגם מאפשרים הורדת אויר לשיפור אחיזה/ נוחות, הם רק חלק מהסיפור. יכולת ניתוק מוט המייצב ונעילות הדיפרנציאל, הן כבר נשק יום הדין במקומות בהן רכבי שטח שפויים יותר, ירימו גלגלים או דגל לבן.

בנוסף, מערכת בקרת משיכה יעילה ומערכת בקרת ירידה במדרון, המאפשרת ירידה מאוד מאוד איטית גם במדרונות תלולים מאוד וחלקלקים, נוסכים בנהג הרוביקון בטחון נוסף.

אין ספק שמדובר ברכב השטח הטוב בנמצא. אין ספק שמדובר באייקון מוטורי שבעצם אין דומה לו. רנגלר הוא מוצר ייחודי. שיפור העידון בכביש והשמירה על יכולות השטח הגבוהות (במיוחד בגרסת רוביקון ) עשו לו טוב. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שיכולות הכביש של רכב שכזה נמוכות יותר וזה בעיקר באספקט הבטיחותי. למרות הוספת בקרת סטייה מנתיב, וניטור מרחק מלפנים (רוביקון) עדיין לרנגלר 4 כריות אויר בלבד וכאמור, כוכב אחד במבחני הריסוק.

מחירו של רוביקון – 399,000 ש"ח, איננו זול. יש גם את גרסת 'ספורט' הזולה יותר ויש את ה'סהרה' היוקרתית יותר. אבל ביננו, מי שחולם על הרכב הזה, מי שהשטח בשבילו הוא לא רק שבילים מהודקים, מי הלוק הסקסי עושה לו את זה, המחיר לא יהווה כנראה מכשול. ואם כן? שלבו להילוך כוח וקדימה, תנו גז!

תודות: דור אהרנוביץ', חנן לייזר, יובל רוטנברג, דן בירון, שאול רקיארו, שרון נשר


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

מותג הונגצ'י סדרה 7 סדאן ו-SUV – השקה בישראל

Tweetסמלת, יבואנית רכבי השטח והיוקרה, מרחיבה את פורטפוליו דגמי מותג רכבי הפאר הסיניים ומשיקה בישראל …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *