איוניק

איך לצלוח שלוליות בהצלחה


עבור מרבית האנשים, במיוחד כשהם ספונים בביתם מול התנור החם, עם ספל שוקו / קפה או תה, החורף פירושו גשמי ברכה, חמימות ומשפחתיות. אולם, עבור האחרים, הנאלצים להתנייד ממקום למקום ברכב, החורף מעורר לא מעט קונוטציות מלחיצות, לא רק בשל הרוח והסופות המאפיינות אותו, אלא בעיקר בשל השלוליות העמוקות הנקוות בדרכים.

בכל חורף מלאות המדיות השונות בידיעות על כלי רכב שטבעו. לרוב, המדובר בנזקי רכוש בלבד, שעד כמה שהם כואבים (בכיס) הם הרבה פחות כואבים מנזקים בנפש, אולם, פה ושם, טביעות הרכב מסתיימות גם במקרי מוות. כדוגמה לכך, זכור המקרה בדצמבר 2016 שגבה את חייו של נהג שרכבו נתקע בשלולית מתחת לגשר ברחוב חלוצי התעשייה בחיפה. מקרים אחרים, כדוגמת זה שאירע בנובמבר 2018 (בו נהג הסעות בן 70 כמעט טבע למוות באותו מעבר תת קרקעי בחיפה ממש), הסתיימו בדרך נס "רק" באובדן כלי הרכב…

אמנם, העיריות (לפחות אלו המודעות לכך) חלקן מפעילות מערכות המתריעות על עליות במפלס המים במקומות המועדים לפורענות, סוגרות את המנהרות על פי תחזיות השירות המטאורולוגי, מפעילות באופן אוטומטי את המשאבות ששואבות מים במקרים של הצפה ועוד, אולם, במקרים לא מעטים, אחד מהאמצעים הללו (או יותר מאחד) כושלים והנהגים נאלצים להתמודד בכוחות עצמם עם הבעיה.

פורד אקספלורר

מדוע אסור לכם להיכנס עם הרכב לשלולית מים?

הכניסה לשלוליות מים עלולה להיות מסוכנת לרכב (ולכם) ממספר סיבות:

  • כשאתם נמצאים מחוץ לשלולית, אין לכם אפשרות לדעת את עומקה האמיתי של השלולית. כלל האצבע של החובבנים אומר כי שלולית שגובה המים בה עובר את מחצית גובהו של גלגל הרכב נחשבת כמסוכנת למעבר. עבור נהגים מתקדמים יותר, נדייק את הגובה ונמקם אותו עד למתחת הפתח של יניקת האוויר למנוע (פתח צינור המוביל את האוויר למסנן אוויר ומשם – למנוע).
  • הרכב שלכם עלול "לטבוע" ברגע שמנוע הרכב ישאב (או ינשום) לתוכו את המים במקום את האוויר הנחוץ לו. במקרה כזה, הרכב ייעצר (גם באמצע השלולית) כי המנוע שלו נהרס (התופעה מכונה "נעילה הידרוסטאטית").
  • שלוליות עלולות להסוות בתוכן קיומם של בורות, מה שאומר שגם אם נדמה לכם שאתם בטוחים בגובה המים, בור סמוי עלול להפתיע אתכם, "להעמיק" את השלולית וגם, על הדרך, לחבוט בתחתית הרכב שלכם.
  • בזמן שאתם נכנסים עם הרכב לשלולית, גובה המים עולה (זוכרים את ארכימדס?), ועליית גובה פני המים בשלולית עלולה, עד מהרה, להפוך עבורכם למלכודת מוות. זאת, מאחר והמים שמחוץ לרכב מפעילים על הדלת לחץ ומקשים על פתיחתה, אם וכאשר הרכב שלכם נתקע באמצע השלולית.
  • יש צורך להקפיד על מהירות הנסיעה המדויקת (לא איטית מידי וגם לא מהירה מידי) מה שדורש רגל יציבה למדי על דוושת הבנזין. כניסה בנסיעה מהירה לתוך שלולית עלולה לגרום, כמעט באופן ודאי, לכיבוי מנוע הרכב בשל התזה עוצמתית של המים לחלקים שונים במנוע. במקרים מסוימים, עלולים מכלולים חיוניים במכונית להינזק באופן חמור ביותר. מאידך, נסיעה איטית מידי, אף היא עלולה להיות מסוכנת, מכיוון שהיא מאפשרת למים לחדור לרכב, לשבש את ההצתה ולייצר קצרים במערכת החשמל שלו (אגב, מערכות החשמל במנועי הבנזין נחשבות כרגישות יותר ממערכות החשמל של מנועי הדיזל שהם נטולי מערכות הצתה).
גלדיאטור

אז איך, בכל זאת, עוברים שלולית?

כאמור, אנחנו לא ממליצים לצלוח שלוליות שהעומק שלהן לא ידוע. אבל אם החלטתם, בכל זאת, כי אתם עוברים בשלולית, יש לעשות זאת בהקפדה על:

  • שמירה על נסיעה איטית (אך לא איטית מידי) ורציפה, בהילוך נמוך (בגיר ידני, לרוב, ההילוך השני, או אפילו הראשון, ובתיבות האוטומטיות – מצב Low או מצב ידני והילוך ראשון/שני), אבל בסיבובי מנוע גבוהים.
  • שמירה על הגה מכוון ישר קדימה והימנעות מבלימה או האצה בתוך השלולית-עצמה.
  • מעבר של רכב אחד בכל פעם. כל רכב שנכנס לתוך השלולית מייצר גל שמעלה את המפלס שלה (שוב, ארכימדס) ולכן, גם שלולית שנראית סבירה מתחת לגשרון עלולה להפוך למלכודת מוות אם שני רכבים ייכנסו אליה באותו הזמן (זה לאחר זה או זה מול זה).
  • לא לעשות גלים – גלים עלולים להזיק למנוע, לבלמים ולמכלולים אחרים ברכב שלכם וברכבים אחרים שנכנסו לשלולית.

התמודדות עם מצבי חירום

מצב "ריחוף" – נסיעה בשלולית עלולה ליצור מצב של "ריחוף" על המים ואובדן אחיזת הגלגלים בקרקע. במצב כזה, הרכב לא מגיב לסיבוב ההגה והבלימה, לרוב, תהיה בלתי אפשרית. חשוב לדעת כי מצב זה עלול להתרחש גם בשלולית רדודה וגם במהירות איטית יחסית (גם 50 קמ"ש יכולים לגרום זאת). במקרים שאתם חשים שההגה / הרכב לא מגיב, הילחמו בדחף הטבעי שלכם ללחוץ על דוושת הבלם, אלא הורידו, בעדינות, את רגלכם מדוושת הבנזין, תוך שאתם מקפידים להמשיך ולכוון את ההגה לכיוון נסיעתכם המקורי.

המנוע כבה והרכב נעצר בתוך השלולית – אם המנוע כבה במהלך נסיעה במים עמוקים, אל תנסו להתניע אותו! שכן כמו שכתבנו קודם, במקרה כזה, המנוע שואב לתוכו מים במקום אוויר ואתם רק מחמירים את הבעיה. במקום זה, הדליקו את אורות האזהרה ודאגו לוודא כי הנהגים האחרים רואים אתכם. הזעיקו סיוע באמצעות טלפון סלולארי. אם אתם יכולים לעשות זאת, צאו מהרכב התקוע והתמקמו במקום יבש ובטוח יותר. אם אינכם יכולים, טפסו על גג הרכב שלכם וחכו לחילוץ שהזעקתם.

נפילה לבור חבוי בשלולית – אם נפלתם, תוך כדי מעבר השלולית לבור (תוכלו להרגיש את החבטה בתחתית הרכב), במידה ואתם מסוגלים להמשיך לנסוע, לאחר יציאתכם מהשלולית, חשוב לעצור בצד (במקום שלא יפריע לכלי הרכב האחרים) ולבדוק את תחתית הרכב היטב. במידה והרכב נתקע בתוך השלולית – גם כאן, הדליקו את אורות האזהרה ודאגו לוודא כי הנהגים האחרים רואים אתכם. הזעיקו סיוע באמצעות טלפון סלולארי. אם אתם יכולים לעשות זאת, צאו מהרכב התקוע והתמקמו במקום יבש ובטוח יותר. אם אינכם יכולים, טפסו על גג הרכב שלכם וחכו לחילוץ שהזעקתם.

פיג'ו 2008

ביציאה מהשלולית

רפידות וצלחות בלמי הרכב נרטבות בעת מעבר בשלולית, ולכן, הבלמים הרטובים לא יגיבו כפי שבלמים יבשים אמורים להגיב (זה אומר, כי במקרים מסוימים, לא תהיה להם כלל השפעה על תנועת הרכב). כך שחשוב לבצע, לאחר כל יציאה משלולית, בדיקת בלמים (באמצעות לחיצה של מס' פעמים על דוושת הבלם), ולעשות אותה בזהירות המרבית ותוך שימת לב לרכב שמאחוריכם.

חשוב גם לעצור בצד ולבחון, חיצונית, את הגריל הקדמי שברכב. חפשו ובידקו שלא הצטברו עליו, במהלך חציית השלולית, עלים, זרדים וסוגי לכלוך נוספים שעלולים לחסום את מעבר האוויר למנוע הרכב.


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

סובארו BRZ – לרקוד עם כוכבים

Tweet הצלצול הוא בשבילי. כן בשבילי.מנוע הסובארו הכחולה מטפס במהירות כלפי מעלה במעלה סיבובי המנוע, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page