Home / כללי / קשוחים שכאלה – מבחן רכבי שטח ברמת הגולן

קשוחים שכאלה – מבחן רכבי שטח ברמת הגולן


על קו המצוק גבוה מעל הכנרת, במהלך הירידה מבני יהודה הישנה, עצרנו לרגע את השיירה אל מול השקיעה המרהיבה. לקראת סיומו של מסע מס' 2  – "מעין שוירח לעין אי"ה" – מתוך ספרו של יואב קווה, היינו חייבים להביט שוב בנוף עוצר הנשימה. קשה להיפרד; קשה להיפרד מרמת הגולן הנפלאה, להיפרד מהחבר'ה, קשה להיפרד מרכבי השטח שהביאונו עד הלום.

מדובר ברכבי שטח קשוחים. כאלה שלא יניפו גלגל באויר, לא יתחפרו וממש לא יתאמצו במקומות מהם כלים רכים יותר, כדוגמת קאיה ספורטאז', מיצובישי אאוטלנדר ואפילו סובארו פורסטר, ידירו את צמיגיהם.

הנבחרת שלנו כללה ארבעה כלים מהליגה הבכירה. לנד רובר דיסקאברי 5, מיצובישי פאג'רו דאקר -פרו, ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק ואליהם צירפנו גם טויוטה לנדקרוזר קצר. את הרינג' רובר ומרצדס G השארנו לבעלי המאה, את הרנגלר לשועלי השטח, ואת הג'ימני הקטן והקשוח השארנו בבית עם בייביסיטר.

לא מדובר רק בהבדלי גוונים; הנבחרת כללה גרסאות שבעה מושבים ( פאג'רו ודיסקאברי) וחמישה מושבים (גרנדצ'ירוקי ולנד קרוזר קצר). מנועי טורבו דיזל ובנזין (ג'יפ), תצורות שילדה שונות, תצורות מתלים מגוונות – סרן חי, מתלים נפרדים, מתלי אויר וערכת מתלים משופרת. הנבחרת גם התפרסה על רמות מחירים החל מכ-300K ש"ח ועד 578K ש"ח.

5 סיבות טובות למה אתה מעוניין ביכולות שטח אמיתיות ברכב היוקרתי שלך/ טל אבן

האסוציאציה הראשונה שעולה במוחנו כשחושבים על רכב שעלותו 300, 400 או 700 אלף שקלים היא פינוק, איכות, טכנולוגיה ויכולת. יכולת שטח אמיתית, בוץ, הצלבות והעברות כוח בין הסלעים, אהה…פחות.

אז לקחנו מספר כלי רכב קשוחים אך מפנקים, עבירים אך יוקרתיים, ומצאנו כמה יתרונות בולטים על פני אחיהם הנמוכים המכירים אספלט בלבד.

1. רכב בעל עבירות שטח טובה מאפשר לך להגיע למקומות שלא תגיע אליהם לעולם בלעדיו. לעולם לא תוכל לראות את קסמו של ואדי נסתר למרגלות ג'יש (גוש חלב), את יופייה של השקיעה העוצמתית שמעל הכינרת, הנפרשת בנוף פנוראמי מרהיב מנקודה מסוימת במעלה גמלא, אליו תגיעו רק עם רכב מסוקס.

2. הפסקת קפה מפינג'ן או נשנוש במסגרת טיול משפחות, טיול נשים או גברים, ולא חשוב באיזה הרכב, תייצר מיד אווירת בונדינג שלא יכולה לקרות בשום סיטואציה שאינה טיול שטח.

3. נהיגת שטח היום סלחנית בהרבה משהייתה בעבר, והיא קלה וידידותית למשתמש הלא מיומן הרבה יותר משהייתה. במחי לחיצת כפתור ניתן להגביה את הרכב, לשלב הילוכי כוח, לנעול דיפרנציאלים או לפקח על מהירות במדרון תלול. קל. פשוט. אינטואיטיבי. את כל השאר הרכב יעשה לבד והופ, אתם מעבר למכשול, מבלי לשמוע תלונות מהגחון.

4. לא תמצאו אפשרויות טובות יותר להגיש לרגע ג'ון ויין או קלינט איסטווד, להצטייד בתמונות מעוררות השראה, ולחפש לרגע את המגפיים המצוידים בדוקרני סוסים .

5. יש כאן אפשרות נדירה לחוות על יבש את יופייה של הארץ, להכיר אותה טוב יותר, על מנת שתוכל לשוב הנה לצעידה רגלית, לשם טיול מסוג אחר לחלוטין, במסגרת שביל ישראל ומחוצה לו.

                                 החבורה הקשוחה

 

המלכותי – לנד רובר דיסקאברי 5 

ה-5 של דיסקאברי, רוצה להתחרות גם באאודי Q7, פורשה קאיין, וולבו XC90. אחרי ארבעת הדורות הראשונים שהוכיחו את עצמם כרבכי שטח אמיתים, הגיע הזמן ליתר תחכום, עידון ופינוק.
דיסקאברי 5 רוצה להיות קצת יותר רינג'- רובר. זה מתחיל בעיצוב המעודן יותר, שלטעמנו קצת איבד מעיצובם המקורי של הדורות הקודמים והפך להיות מין שעטנז לא ברור בין החלק הקדמי לאחורי.

תא נוסעים מעוצב למשעי. קווים ישרים  אך  גם רכים ואלגנטיים. דיפון עור בהיר ונגיעות עץ עדינות לצד דיפוני פלסטיק רכים. כל זאת לצד צגי מידע וכפתורים מתוחכמים העולים ויורדים.
בין פריטי האבזור ניתן למצוא בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע ובו מידע אודות מצבי נהיגת השטח/כביש, מושבי עור חשמלים מלפנים, אך אלה האמצעים מאחור, התגלו כקצרים ונמוכים. לאלה השניים האחוריים, קשה לבוא בטענות .

אבזור הבטיחות כולל בקרה אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בקרת בלימה אוטונומית בעיר, בקרת שיוט (לא אדאפטיבית ברמת הגימור 2 אותה קיבלנו למבחן), בקרת שטחים מתים במראה, בקרת רכב מתקרב במהירות, מצלמה וחיישני חניה, בקרת נסיעה עם נגרר, 6 כריות אוויר ועוד…

גרסת המבחן שלנו – SE240, שהיא הרמה השנייה, מצויידת בהילוך כוח, מתלי אוויר, מערכת מצבי שטח Terrain Response עם 5 מצבי נהיגה (כולל סלעים) ונעילה מרכזית ואחורית. המנוע הוא יגואר 2.0 ליטר טורבו-דיזל עם 240 כ"ס. הרכב הגיע נעול צמיגי כביש על חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 19 אינץ' – לא בדיוק הצמיגים המעניקים שקט נפשי במסע בין אבני בזלת חדות ברמת הגולן.

דיסקאברי 5 התגלה כרכב כביש יוקרתי, מהוקצע ומעניק בטחון בכביש המהיר כאותה מכונית סאלון מפוארת ושקטה. המירווח הפנימי עצום, התחושה כמעט מלכותית, והקבינה הגבוהה מאפשרת תצפית מתנשאת על פשוטי העם.

בשטח, לחיצת כפתור וסיבוב חוגה, תהפוך את "מכונית הסאלון" לחיית סלעים/חולות/ בוץ תוך הגבהת גחונה עד ל-28 ס"מ מהקרקע והתאמת מערכת ההנעה כולה לאופי השטח. זה דורש להכיר את מגוון האפשרויות והכפתורים, ללמוד את הפעלתם לפני יציאה לשטח ולהתמסר  למכאניקה/ אלקטרוניקה/ מחשוב, לעשות את שלה. זו תחושה מעט מוזרה לעכברי שטח מסוקסים הרגילים להרגיש את מכלולי ההנעה בעבודה ולהתחבר למכונה. במצב הגבהה מקסימלי לדוגמה,  שיכוך הבולמים נוקשה יותר ובמצבי שטח מסוימים, דוושת התאוצה לא ליניארית כמצופה ומגיבה באופן מלאכותי ממה שהנהג מצפה ממנה לעיתים. בסופו של דבר, התוצאה מרשימה ומשיגה את המטרה – הדיסקאברי יודע לנסוע בשטח, אפילו עם צמיגים לא ייעודים.

לנד רובר דיסקאברי 5 הוא היקר בנבחרת שלנו. כאגדת שטח הוא מצליח גם במהדורה החמישית שלו להוכיח שלא נס ליחו והוא הולך ומשתפר. השאלה היחידה לגביו היא, האם יש לכם מספיק כסף לרכוש אותו?

דיסקאברי 5 SE240Sd4 מחיר: 578,000 ש"ח.

.

המסוקס – ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק

מדובר בגרסה קרבית של הגרנד צ'ירוקי. גרסת 'טריילהוק' היא ה'רוביקון' של גרנד צ'ירוקי.

ראשית, ההבדל הוא במראה המוחצן יותר; צביעה שחורה למכסה המנוע ולשבכה הקדמית, חישוקים ייחודיים ועוד נגיעות קוסמטיות גם בתא הנוסעים, הטריילהוק חתיך. נקודה.
אך עיקר השוני מתבטא בתוספות התורמות לעבירות בשטח, ביחס לגרסאות ה-Laredo וה-Limited: ליכולת השטח תסייע מערכת ההנעה  הקוואדרה-דרייב 2 הכוללת, בין השאר, דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה עם אפשרות נעילה מלאה. מיגונים לאורך הגחון, צמיגי שטח AT  265/60-18  ופגושים ייחודיים. כמו כן, מתלי האוויר שמוצעים כאופציה בלימיטד, נכללים כסטנדרט בטריילהוק ( Quadra-Lift עם תכנון ייחודי לגרסה)  ומאפשרים הגדלת מרווח הגחון עד ל- 27.4 ס"מ.

יש לו רק חמישה מושבים, בעוד שלמתחרים אפילו שבעה, אבל הוא מרווח ונוח לחמישה נוסעים, גם אם אחרי מעבר מהדיסקאברי, הוא מרגיש מעט קלאסטורפובי. תא הנוסעים שלו מודרני ומהודר ומושבי הספורט הקדמיים תומכים, נוחים, מחוממים ומאווררים. חבל רק שבמוצר שכזה, עדיין נמצא מקום לבלם חניה פרימטיבי בהפעלה רגלית.

צג  בגודל 8.4 אינטש' מספק אפשרויות שליטה ובקרה לצד לוח מחוונים עשיר. אבל מרוב עושר הכולל גם המון מתגים, דומים, כמו למשל מעל 20 כפתורים הנמצאים על גלגל ההגה, קצת הולכים לאיבוד על סיפון ה'טריילהוק'.

לטריילהוק מנוע בנזין בנפח 3.6 ליטר בעל הספק של 282 כ"ס המושגים ב-6350 סל"ד ומומנט מרבי של 35.4 קג"מ ב4300 סל"ד. תיבת 8 הילוכים האוטומטית מאפשרת שליטה ידנית מגלגל ההגה, ובחירה בין מוד נהיגה ספורטיבי או חסכוני. ביצועי והתנהגות הכביש שלו מעל הממוצע בסגמנט, יאכזבו רק את אלה שציפו לחוויה בנוסח גרנד צ'ירוקי SRT ספורטיבי המיועד לכביש.

הטריילהוק מוצלח בשטח, אך במצב הגבהה מקסימלי הוא הופך לנוקשה מדי וההתנהלות איתו על גבי סלעים ומדרגות פחות טבעית וגם פחות נוחה מזו של הטויוטה לנד קרוזר למשל. הנמכת המרכב בדרגה אחת , תשפר את המצב.
.

.

'טרילהוק' הוא רכב מצוין שיכול להוות אלטרנטיבה לאלה המחפשים ערך מוסף על מכונית כביש מפוארת, או אלטרנטיבה תכליתית לכביש שטח מוגבה ללא כל יכולות אמיתיות מעבר לשבילים כבושים.  ל'טריילהוק', מלבד ישיבה גבוהה ולוק, יש יכולת שטח מוכחת, שאינה באה על חשבון התנהגות כביש רופסת ומתנדנדת. ויש לו גם שם שאומר הכל.

 ג'יפ גרנד צ'ירוקי 'טריילהוק מחיר: 436,000 ש"ח

 

הותיק – מיצובישי פאג'רו דאקאר פרו

תקנות חדשות של משרד התחבורה המאפשרות הגבהת רכבי שטח, אפשרו לאנשי חטיבת מיצובישי בישראל, להחיות את הפאג'רו הותיק בעזרת ערכת שיפורים לשטח. מעטים היצרנים שעוד נשארים בתחום, חלקם ממתגים עצמם כפרימיום חלקם ממשיכים לייצר דגמים ותיקים ללא שינויים כמעט. הדרישה העולמית לרכבי שטח פוחתת. מיצובישי היא מהיצרניות הבודדות שעדיין ממשיכות להציע רכב שטח של ממש – פאג'רו.

מדובר ברכב שהושק ב-2006, ובגרסת הדאקאר המאובזרת שקיבלה את השם דאקאר-פרו.


.
גרסה זו היא מהדורה מוגבלת המתאפיינת בהגבהת המרכב ב- 5 ס"מ באמצעות סט קפיצים מבית PEDDERS ובולמים מבית BILSTEIN. בפרו צמיגי ALL-Terrain מבית BFGoodrich על חישוקי סגסוגת 17 מושחרים בעיצוב אגרסיבי. בנוסף מותקן מיגון גחון מלא, מדרכי צד מבית אספיר, ומצלמה קדמית המשדרת למערכת ה- Connected Car ומשפרת את שדה הראיה הקדמי ע"י תצוגה של תוואי השטח והמכשולים שבדרך.

העיצוב עדיין לא נס ליחו, אבל אותות הגיל ניכרים בו בכל זאת. גם החומרים ממנו עשוי תא הנוסעים חושפים את הוותק של הפאג'רו. מערכת מולטימדיה מקומית – עם ניווט, שירותי חניה ועוד – הם עיקר העדכון בתא הנוסעים,  בקרת אקלים ויציאות מיזוג לשורה השלישית, גג שמש,מושבי עור ואלה הקדמיים מתכווננים חשמלית  אבזור בטיחות מתקדם מקורי לא ממש קיים פה.

יחד עם זאת, לפאג'רו יש קסם. הוא תמיד הצטיין בגיהוץ שבילים בקצב מהיר וגם עם ערכת השיפורים שהגביהה אותו והקשיחה אותו, הוא ידע לתת לכם תחושה של נהגי ראלי בשבילים הנכונים. ערכת השיפורים היא בעיקר שקט נפשי תודות לצמיגים "בריאים" יותר, מרווח גחון משופר וחיוני וריסון טוב יותר של נידנוד המרכב.

מחיר החבילה 20,000 שקלים, מה שמעלה את מחיר הפאג'רו דאקר פרו  ל-355,000 ש"ח
 .
.
המלך – טויוטה לנד קרוזר קצר

שמו הולך לפניו. רכב שטח עם בטחון עצמי. היחיד כאן שעדיין נאמן לשילדת הסולם המסורתית ועם סרן חי מאחור, כל השאר עברו לשילדה מתוחכמת יותר, למתלים נפרדים. השילוב הזה  פוגע בדיוק הניהוג בכביש. לנד קרוזר לא יעניק את הבטחון של הגרנד צ'ירוקי בכביש המפותל, לא יעניק ביטחון גבוה בנהיגה מהירה, ספורטיבית. אבל לנד קרוזר הוא רכב שטח עקשן ושונה. אפילו למבחן שלנו הוא הגיע עם מרכב קצר, בשונה מכולם…

 
 .
לנד קרוזר, שדגם חדש שלו מושק בקרוב, עבר מתיחת פנים ב-2014 שנתן לו לוק מרשים יותר, מודרני יותר. הנוחות בכביש טובה, תא הנוסעים מרשים במיוחד באיכותו, במוצקות שלו, פחות בעיצוב המיושן יחסית. גם מנוע הטורבו- דיזל בנפח 2.8 ליטרים, מחוספס משהו ואינו חזק מרשים מדי.
בשטח, ערכת בקרת המשיכה האלקטרונית (Traction Control) יעילה מאוד ופותרת את רוב בעיות חוסר האחיזה. זאת למרות שהצמיגים המקוריים הם עם נטייה מובהקת לכביש. לגרסה הקצרה יתרון על הגרסה הארוכה ברוב תוואי השטח, תודות לזוויות מרכב עדיפות.
.
.
טויוטה לנד קרוזר קצר, מחיר:  300,000 ש"ח
מסקנות 

הדיסקברי הוא פינוק סאלוני בתצורת רכב כביש שטח. קרוב לוודאי שיראה בעיקר שטח ממקום מבטחים על הכביש, למרות שהוא מסוגל, בהחלט מסוגל.
גרנד צ'רוקי טריילהוק הוא שילוב של רכב כביש שטח ספורטיבי עם פינוק שנדרש מהמחיר. הוא אינו זול, אבל בהתחשב במערכות המצורפות וביכולת הכביש והשטח, את הגלולה הזו ניתן לבלוע.
התלות הכבדה במערכות אלקטרוניות בשניהם גורמת  קצת לחשש בנוגע לאמינות שלהן בתנאי שטח לאורך זמן.

לעומתן, הפאג'רו דקאר פרו והלנד קרוזר מדברים יותר לליבם של טיילי השטח, אלה רכבים פשוטים יותר עם יכולת עבירות גבוהה וללא חשש מכשל אלקטרוני של המתלים. הלנד קרוזר מעודכן ונעים יותר מהפאג'רו ועומד להיות מוחלף בדגם עוד יותר מעודכן, הדגם הקצר גם לא צריך הרבה כדי לעמוד ביכולת של הפאג'רו דקאר פרו בשטח, אך יתכן והדגם הארוך יזדקק לאיזו הגבהה ו/או מיגון כדי לנסוע באותם שבילים ללא נזקים קוסמטים.
דווקא הפאג'רו שנשאר קצת מאחור ברוב הפרמטרים הוא בהחלט אופציה טובה ופחות יקרה לטייל הרציני המעוניין לקבל רכב מוכן להרפתקה ישירות מהחברה.

  • ותודה לחבורה הקשוחה שעזרה בהפקת המבחן: גיא גרופי, טל אבן, דן בירון, יובל רוטנברג, אורן הרבט, מאיר גרין, ערן מוגי, גל כהן, ערן תירוש.

About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. מורה לנהיגה ומדריך ותיק לנהיגה מתקדמת www.galgalove.co.il . ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

מיצובישי ASX – דגם מעודכן בישראל

Tweet כלמוביל, יבואנית מיצובישי בישראל, משיקה דגם מעודכן של ה-ASX הוותיקה. עדכון מקיף במערכות המנוע, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור
סגור
Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page