Deprecated: Function wpcf7_add_shortcode is deprecated since Contact Form 7 version 4.6! Use wpcf7_add_form_tag instead. in /home/drivetimeco/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
רכבי שטח צבאיים - הגלגלים שהניעו את ההיסטוריה המודרנית | Drive Time

רכבי שטח צבאיים – הגלגלים שהניעו את ההיסטוריה המודרנית


מאז המצאת הגלגל, חיפש האדם דרכים שתאפשרנה לו לנוע מהר יותר, רחוק יותר ובתנאים קשים יותר. אך אולי אין דוגמה מובהקת יותר לשאיפה זו מאשר רכבי שטח צבאיים. מהג'יפ האמריקאי האייקוני של מלחמת העולם השנייה ועד לרכבים הממוגנים המתקדמים של ימינו, רכבים אלה לא רק שינו את פני המלחמה המודרנית, אלא גם עיצבו את התרבות הפופולרית ואת תעשיית הרכב האזרחית.
.
בסקירה מקיפה זו (שכולה מבוססת על מידע מהרשת) נצא למסע מרתק בזמן ובמרחב – מהחולות הלוהטים של צפון אפריקה ועד להרי האלפים המושלגים, דרך פנסי-עיניהם של הרכבים שהובילו את הצבאות לניצחון ולתבוסה. נגלה כיצד רכב קטן וזריז שינה את תפיסת הלוחמה הניידת, איך טכנולוגיות צבאיות חלחלו לשוק האזרחי, וכיצד מדינות שונות פיתחו פתרונות ייחודיים משלהן לאתגרים מקומיים.
.
מהאביר הישראלי ועד ל-Unimog הגרמני, מה-Land Rover הבריטי ועד ל-UAZ הרוסי, כל רכב מספר סיפור של חדשנות, הישרדות, ולעיתים, אף סיפור של הקרבה.
הצטרפו אלינו למסע מרתק זה, שיחשוף בפניכם לא רק את ההיסטוריה של רכבי השטח הצבאיים, אלא גם את הסיפור האנושי שמאחוריהם – סיפורם של המהנדסים, החיילים והמפקדים שחייהם נשזרו ברכבים אלה.

ישראל

אביר
שנות שירות: 1985 – היום
האביר הוא רכב שטח צבאי שפותח על ידי התעשייה הצבאית לישראל (תע"ש) בשנות ה-80. הוא נכנס לשירות בצה"ל ב-1985 ועדיין משמש בתפקידים שונים. האביר מבוסס על שלדת ג'יפ CJ-6 מוארכת, עם מנוע דיזל של פרקינס. הרכב תוכנן במיוחד לתנאי השטח והאקלים של ישראל, עם יכולת נשיאה משופרת ועמידות גבוהה. הוא משמש בעיקר כרכב פיקוד, קישור וסיור. האביר עבר מספר שדרוגים לאורך השנים, כולל שיפורים במיגון ובמערכות האלקטרוניות.
למרות גילו, האביר עדיין נחשב לרכב אמין ויעיל בתנאי שטח קשים. הוא מצטיין ביכולת עבירות גבוהה ובאמינות מכנית, תכונות החיוניות לפעילות מבצעית בגבולות ישראל ובשטחים. האביר משמש גם כפלטפורמה לנשיאת מערכות נשק קלות ומערכות תקשורת מתקדמות.

Photo, Public domain, via Wikimedia Commons

סופה M-240
שנות שירות: 1991 – 2017
הסופה M-240, המכונה גם "הסופה הישנה", היא גרסה ישראלית של הג'יפ האמריקאי M151 MUTT. היא נכנסה לשירות בצה"ל ב-1991 כתחליף לג'יפ CJ. הסופה שופרה ושודרגה על ידי התעשייה הצבאית לישראל לעמוד בדרישות צה"ל. היא צוידה במנוע דיזל חזק יותר (בתחילה בבנזין) , מערכת חשמל משופרת ומיגון בסיסי. הסופה שימשה במגוון תפקידים, כולל סיור, פיקוד ונשיאת נשק. היא הייתה פופולרית בקרב החיילים בשל הניידות והאמינות שלה. למרות יתרונותיה, הסופה סבלה מבעיות יציבות בסיבובים חדים, מה שהוביל להגבלות מהירות. ב-2017, הסופה (שהופיעה ב-4 דורות) הוצאה משירות ברוב יחידות צה"ל והוחלפה בדגמים חדשים יותר. במהלך שירותה, הסופה השתתפה במבצעים רבים, כולל במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים בעזה.

MathKnight, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons

דוד (מרכב לאנד רובר דיפנדר)
שנות שירות: 1990 – היום
ה"דוד" הוא רכב שטח צבאי ממוגן ירי – בוסס על שלדת לנד רובר דיפנדר ובהמשך על שלדת טויוטה היילקס, הותאם לצרכי צה"ל על ידי התעשייה הצבאית לישראל. הוא נכנס לשירות בצה"ל בתחילת שנות ה-90 ועדיין משמש בתפקידים שונים. ה"דוד" מאופיין במרכב ייחודי שפותח בישראל, המספק מיגון משופר לצוות. הרכב משמש בעיקר למשימות סיור, פיקוד וקישור. הוא מצויד במנוע דיזל חזק, מערכת הנעה 4X4 ויכולת נשיאת מטען משמעותית. לאורך השנים, עבר ה"דוד" מספר שדרוגים, כולל שיפורים במיגון, במערכות האלקטרוניות ובמערכות הנשק. למרות גילו, ה"דוד" נחשב עדיין לרכב חזק ויעיל בתנאי שטח מאתגרים והוא ממשיך לשמש את צה"ל במגוון משימות, כולל בפעילות מבצעית בגבול לבנון ובגבול עזה.

דוד (לנד רובר) (צילום – מערכת דרייבטיים)

זאב (מרכב פורד F-550)
שנות שירות: 2004 – היום
ה"זאב" הוא רכב שטח צבאי המבוסס על שלדת פורד F-550, שפותח ויוצר על ידי התעשייה הצבאית לישראל. הוא נכנס לשירות בצה"ל ב-2004 ועדיין משמש בתפקידים שונים. ה"זאב" תוכנן כרכב רב-תכליתי, המסוגל לשאת מטען כבד יותר מרכבי השטח הקודמים של צה"ל. הרכב מצויד במנוע דיזל חזק, מערכת הנעה 4X4 ומרכב ממוגן שפותח בישראל. ה"זאב" משמש במגוון תפקידים, כולל הובלת לוחמים, פינוי רפואי ונשיאת מערכות נשק. יתרונותיו העיקריים הם יכולת הנשיאה הגבוהה, המיגון המשופר והאמינות בתנאי שטח קשים. הרכב הוכיח את עצמו במבצעים רבים, כולל במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים בעזה. ה"זאב" מהווה חלק חשוב מצי הרכב המבצעי של צה"ל, ומשמש, בעיקר, יחידות חי"ר וכוחות מיוחדים.

זאב – 2 (צילום – מערכת דרייבטיים)

קרקל
שנות שירות: 2011 – היום
הקרקל הוא רכב שטח ממוגן שפותח על חברת פלסן סאסא הישראלית, ונכנס לשירות בצה"ל ב-2011. הרכב תוכנן כמענה לצורך ברכב קל, זריז ובעל יכולת עבירות גבוהה לפעילות מבצעית. הקרקל מבוסס על שלדת F של פורד , אך עבר שינויים והתאמות משמעותיים לצרכי צה"ל. הוא מצויד במנוע דיזל חזק, מערכת הנעה 4X4 משופרת ומיגון בסיסי.
הקרקל משמש בעיקר יחידות מיוחדות וכוחות קלים לפעילות סיור ותקיפה. יתרונותיו העיקריים הם משקלו הנמוך יחסית, המאפשר ניוד מהיר במסוק וכושר התמרון הגבוה שלו בשטח. הרכב יכול לשאת מגוון מערכות נשק ותקשורת ומשמש גם כפלטפורמה לפיתוח אמצעי לחימה חדשניים. הקרקל הוכיח את עצמו במבצעים רבים, כולל בפעילות מעבר לגבול.

MathKnight, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons

פנתר
שנות שירות: 2021 – היום
הפנתר הוא רכב שטח משוריין שנכנס לשירות בצה"ל ב-2021. הוא מבוסס על שלדת משאית אושקוש FMTV ומיוצר בישראל על ידי התעשייה הצבאית. הפנתר תוכנן כמענה לאיומים המתפתחים באזורי הלחימה, במיוחד מטעני צד ומוקשים. הרכב מצויד במיגון מתקדם ומערכות הגנה אקטיביות. הוא יכול לשאת עד 11 לוחמים ומצויד במנוע דיזל חזק המאפשר ניידות גבוהה בשטח.
הפנתר משמש בעיקר יחידות חי"ר וכוחות מיוחדים לפעילות מבצעית בשטחים מאתגרים. הוא מציע שילוב של הגנה גבוהה, ניידות טובה ויכולת נשיאת ציוד רבה. הרכב תוכנן עם דגש על הגנה מפני מטעני צד ומוקשים, לקחים שנלמדו ממבצעים קודמים. הפנתר מהווה חלק ממגמת ההצטיידות של צה"ל ברכבים ממוגנים יותר לפעילות בשטחים עוינים.

IDF Spokesperson's Unit, Public domain, via Wikimedia Commons

טיגריס
שנות שירות: 2023 – היום
הטיגריס הוא רכב שטח קל יותר מהפנתר, שנכנס לשירות בצה"ל ב-2023. הוא מבוסס על שלדת פורד F-550 ומיוצר בישראל ע"י פלסן סאסא. הטיגריס תוכנן כרכב רב-תכליתי עם דגש על ניידות גבוהה ומיגון משופר. הרכב יכול לשאת עד 8 לוחמים ומצויד במערכות מתקדמות לניווט ותקשורת.
הטיגריס משמש בעיקר ליחידות סיור וכוחות מיוחדים ומיועד להחליף חלק מצי הסופה הוותיק של צה"ל. יתרונותיו העיקריים כוללים שילוב של ניידות גבוהה, מיגון משופר ויכולת נשיאת ציוד רבה. הרכב מצויד במנוע דיזל חזק ומערכת הנעה 4X4 מתקדמת, המאפשרים לו לנוע ביעילות בתנאי שטח מאתגרים. הטיגריס מהווה חלק ממגמת ההצטיידות של צה"ל ברכבים מודרניים ומותאמים יותר לאיומים העכשוויים בשדה הקרב.

IDF Spokesperson's Unit, Public domain, via Wikimedia Commons

אושקוש JLTV (פרא)
שנות שירות: 2022 – היום

ה-JLTV (ר"ת של Joint Light Tactical Vehicle), המכונה "פרא" בצה"ל, החל להיכנס לשירות בצה"ל בשנת 2022. הרכב פותח עבור צבא ארה"ב כמחליף להאמר ומציע שילוב של מיגון גבוה, ניידות משופרת וטכנולוגיה מתקדמת. ה-JLTV מצויד במנוע דיזל חזק, מערכת מתלים מתקדמת המאפשרת עבירות גבוהה בשטח ומערכות הגנה מתקדמות.
הרכב מיועד לשמש במגוון תפקידים, מסיור ועד לתמיכה בכוחות לוחמים. בצה"ל, ה-JLTV נועד להחליף חלק מצי ההאמרים הוותיק ולספק יכולות מתקדמות יותר בתחום ההגנה והניידות. הרכב מצויד במערכות אלקטרוניות מתקדמות ויכול לשאת מגוון מערכות נשק. ה-JLTV מהווה שדרוג משמעותי ביכולות הניוד והלחימה של כוחות היבשה בצה"ל.

L-ATV_34, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Flyer 72 (בארי)
שנות שירות: 2020 – היום
ה-Flyer 72, המכונה "בארי" בצה"ל, נכנס לשירות בצה"ל בשנת 2020 וממשיך לשמש עד היום. הוא פותח על ידי חברת Flyer Defense האמריקאית ומיועד לספק ניידות גבוהה לכוחות מיוחדים ויחידות קלות. הרכב מצטיין במשקל נמוך ויכולת תמרון גבוהה, מה שמאפשר הטסה קלה במסוקים ומטוסי תובלה.
ה"בארי" יכול לשאת צוות של עד 6 לוחמים ומערכות נשק מגוונות. הוא נועד לספק מענה מהיר ויעיל למשימות מיוחדות ופעולות בעומק שטח האויב. יתרונותיו העיקריים הם המשקל הנמוך, המאפשר ניוד אווירי מהיר והניידות הגבוהה בשטח. הרכב מצויד במנוע חזק ביחס למשקלו ומערכת מתלים מתקדמת המאפשרת עבירות גבוהה בתנאי שטח קשים.
צה"ל רכש כ-100 כלי רכב מסוג זה והם משמשים, בעיקר, את היחידות המיוחדות וכוחות ההתערבות המהירה. ה"בארי" מהווה חלק ממגמת ההצטיידות של צה"ל ברכבים קלים ומהירים לפעילות מיוחדת, המשלימים את הרכבים הממוגנים הכבדים יותר.

IDF Spokesperson's Unit, Public domain, via Wikimedia Commons

זיבר
שנות שירות: לא צוינו
הזיבר הוא רכב שטח צבאי ישראלי שפותח על ידי עידו כהן בשיתוף התעשייה הצבאית לישראל. הוא נועד לספק פתרון לצרכי ניידות של כוחות מיוחדים וסיור. הזיבר מאופיין במשקל נמוך, יכולת עבירות גבוהה ואפשרות להטסה במסוק.
הרכב מצויד במנוע דיזל חזק ומערכת הנעה 4X4 מתקדמת. הוא יכול לשאת צוות של מספר לוחמים ומערכות נשק קלות. הזיבר משמש בעיקר למשימות סיור, תקיפה מהירה וחילוץ. יתרונו העיקרי הוא היכולת לנוע במהירות ובשקט יחסי בשטחים קשים, מה שמאפשר לכוחות המיוחדים לבצע משימות בעומק שטח האויב.

ארצות הברית

HMMWV (האמר)
שנות שירות: 1984 – היום
ה-HMMWV, (ר"ת ל-High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), המוכר יותר בכינויו "האמר", הוא רכב שטח צבאי אמריקאי שנכנס לשירות בצבא ארה"ב ב-1984. הוא פותח כמחליף למגוון רכבי שטח ישנים יותר, כולל ה-M151 MUTT. האמר מצטיין ביכולת עבירות גבוהה, מרווח גחון גדול ויכולת נשיאת מטען משמעותית.
הרכב מצויד במנוע דיזל חזק ומערכת הנעה 4X4 מתקדמת. האמר שימש בתפקידים רבים, כולל רכב פיקוד, סיור, אמבולנס ונושא נשק. הוא היה בשימוש נרחב במלחמת המפרץ הראשונה והשנייה, במלחמה באפגניסטן ובמבצעים רבים אחרים. עם זאת, במהלך המלחמות בעיראק ואפגניסטן, התגלו חולשות במיגון הרכב נגד מטעני צד ומוקשים, מה שהוביל לפיתוח גרסאות ממוגנות יותר.
בצה"ל, האמר נכנס לשירות בשנות ה-90 והפך לרכב פופולרי בקרב יחידות מובחרות ומיוחדות. הוא שימש בעיקר כרכב סיור וכנושא מערכות נשק. עם זאת, בשנים האחרונות, צה"ל החל להחליף חלק מהאמרים ברכבים אחרים, כמו הזאב והסופה, בשל עלויות התחזוקה הגבוהות של האמר ובשל הצורך ברכבים ממוגנים יותר.

Jeep Wrangler
שנות שירות: 1986 – היום
ג'יפ הרנגלר הוא היורש המודרני של הג'יפ וויליס המקורי. למרות שהוא בעיקר רכב אזרחי, גרסאות צבאיות שלו משמשות צבאות רבים, כולל צה"ל. הרנגלר נכנס לשירות בצבא ארה"ב ב-1986 ומאז עבר מספר דורות ושדרוגים. הוא ידוע ביכולות השטח המעולות שלו, באמינותו הגבוהה ובפשטות התחזוקה שלו.
בצבא ארה"ב, הרנגלר משמש בעיקר למשימות סיור, קישור ותמיכה לוגיסטית. יתרונותיו העיקריים הם הניידות הגבוהה, היכולת לעבור בשטחים קשים והאפשרות להסיר את הגג והדלתות לשיפור הראות והגישה. הרנגלר מצויד במנוע בנזין או דיזל, בהתאם לדגם ומערכת הנעה 4X4 מתקדמת.
בצה"ל, גרסאות מותאמות של הרנגלר (כמו הקרקל) משמשות יחידות מיוחדות ומהוות בסיס לפיתוח רכבי שטח מקומיים. הרנגלר הוכיח את עצמו כרכב אמין ויעיל בתנאי שטח קשים והוא ממשיך לשמש צבאות רבים ברחבי העולם כרכב קל ורב-תכליתי.

רנגלרים (צילום – מערכת דרייבטיים)

Willys MB Jeep
שנות שירות: 1941 – 1945
ג'יפ וויליס MB היה אחד הרכבים המשפיעים ביותר שיצאו ממלחמת העולם השנייה. הוא נכנס לשירות בצבא ארה"ב ב-1941 ושירת עד סוף המלחמה ב-1945. הג'יפ תוכנן להיות רכב קל, זריז ואמין, המסוגל לנוע בכל סוגי השטח. הוא היה מצויד במנוע בנזין בעל 4 צילינדרים והנעה 4X4.
הג'יפ שימש במגוון תפקידים, כולל סיור, קישור, פיקוד, ואפילו – כפלטפורמה לנשיאת נשק. השפעתו על עיצוב רכבי שטח צבאיים ואזרחיים הייתה עצומה, והוא נחשב לאבי כל רכבי השטח המודרניים. לאחר המלחמה, עודפי ג'יפים שימשו צבאות רבים ברחבי העולם, כולל צה"ל בראשית ימיו. הג'יפ וויליס MB היווה את הבסיס לפיתוח דורות נוספים של רכבי שטח צבאיים ואזרחיים.

Van Deusen, Edwin S., Public domain, via Wikimedia Commons

Ford M151 MUTT
שנות שירות: 1959 – 1999

ה-Ford M151 MUTT (ר"ת ל- Military Utility Tactical Truck) היה רכב שטח צבאי אמריקאי שפותח כמחליף לג'יפ הוותיק מתקופת מלחמת העולם השנייה. הוא נכנס לשירות בצבא ארה"ב ב-1959 ושימש עד סוף שנות ה-90. ה-M151 היה מתקדם משמעותית מקודמו, עם מתלים עצמאיים בכל הגלגלים שהעניקו לו יכולות שטח משופרות ונוחות נסיעה טובה יותר.
הרכב היה מצויד במנוע בנזין חזק יחסית והנעה 4X4. ה-M151 שימש במגוון תפקידים, כולל סיור, קישור, פיקוד ונשיאת נשק. הוא היה בשימוש נרחב במלחמת וייטנאם ובמבצעים צבאיים אמריקאיים רבים אחרים. למרות יתרונותיו, ה-M151 סבל מבעיות יציבות בסיבובים חדים, מה שהוביל להגבלות על השימוש בו בכבישים רגילים.
ה-M151 יוצא גם עבור צבאות זרים רבים, כולל ישראל, שם הוא כונה "ג'פ"ס" (ג'יפ פיברגלס). בצה"ל, הרכב עבר התאמות מקומיות ושימש בהצלחה במספר מלחמות ומבצעים, כולל מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון הראשונה. הוא היה ידוע באמינותו ויכולתו לפעול בתנאי שטח קשים, אך גם בנטייתו להתהפך בתמרונים חדים.

ג'פ"ס צהל"י – רגע לפני התהפכות (צילום: מערכת דרייבטיים)

שברולט סוואנה
שנות שירות: לא צוינו
השברולט סוואנה הוא רכב מסחרי אמריקאי שאומץ לשימוש צבאי בצה"ל. הוא משמש בעיקר להובלת אנשים וציוד. הסוואנה ידוע באמינותו ובקיבולת הנוסעים והמטען הגדולה שלו.
בצה"ל, הסוואנה משמש במגוון תפקידים, כולל הסעת חיילים, הובלת ציוד ושימוש כרכב פיקוד נייד. הוא מצויד במנוע חזק ויכול לשאת מטען משמעותי. למרות שאינו רכב שטח מובהק, הסוואנה מספק פתרון יעיל להובלה בדרכים סלולות ובשטחים קלים יחסית.

סוואנה
שברולט סוואנה (צילום: מערכת דרייבטיים)

בריטניה

Land Rover Wolf
שנות שירות: 1997 – היום
הלנד רובר וולף הוא גרסה צבאית מיוחדת של הלנד רובר דיפנדר, שפותחה עבור הצבא הבריטי ונכנסה לשירות ב-1997. הוא מהווה חלק מפרויקט רחב יותר הידוע כ-Truck Utility Medium (TUM) או Truck Utility Light (TUL), שנועד להחליף את צי הלנד רוברים הישנים יותר בצבא הבריטי.
הוולף מבוסס על שלדת הדיפנדר 110 (לגרסת TUM) או הדיפנדר 90 (לגרסת TUL), אך עבר מספר שינויים משמעותיים כדי לעמוד בדרישות הצבאיות. הוא מצויד במנוע דיזל 300Tdi של לנד רובר, המספק 111 כוחות סוס ומערכת הנעה 4X4 משופרת. השינויים כוללים גם חיזוק השלדה, שדרוג מערכת המתלים ושיפור מערכת החשמל לתמיכה בציוד צבאי.
הוולף משמש במגוון תפקידים בצבא הבריטי, כולל רכב פיקוד, סיור ונשיאת ציוד. הוא הוכיח את עצמו במבצעים רבים, כולל באפגניסטן ובעיראק, שם הצטיין ביכולת העבירות שלו בתנאי שטח קשים. למרות שהוחל בהחלפתו ברכבים חדשים יותר, הוולף עדיין משמש בתפקידים מסוימים בצבא הבריטי ובכוחות מיוחדים.

Joost J. Bakker, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Austin K2/Y Ambulance
שנות שירות: 1939 – 1945
האוסטין K2/Y היה רכב אמבולנס צבאי בריטי ששירת במלחמת העולם השנייה. הוא נכנס לשירות ב-1939 ושימש עד סוף המלחמה ב-1945. הרכב פותח על בסיס משאית קלה של חברת אוסטין והותאם לשמש כאמבולנס שדה.
ה-K2/Y היה מסוגל לשאת עד ארבעה חולים שוכבים או עשרה חולים יושבים. הוא היה מצויד במנוע בנזין בעל שישה צילינדרים והנעה אחורית. למרות שלא היה רכב שטח מובהק, הוא הפגין יכולת טובה בתנאי שטח קשים.
האמבולנס שירת בכל זירות הלחימה של הצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, מצפון אפריקה ועד אירופה. הוא היה ידוע באמינותו ובפשטות התחזוקה שלו, תכונות חיוניות בתנאי מלחמה. לאחר המלחמה, חלק מהרכבים המשיכו לשמש בתפקידים אזרחיים.

Deben Dave, Public domain, via Wikimedia Commons

Land Rover Series/Defender
שנות שירות: 1948 – 2016
הלנד רובר דיפנדר הוא רכב שטח בריטי אייקוני שנכנס לייצור ב-1948. הוא פותח במקור כרכב חקלאי, אך מהר מאוד אומץ על ידי צבאות רבים ברחבי העולם בשל יכולות השטח המעולות שלו. הרכב מצטיין במבנה פשוט וחזק, מרווח גחון גבוה והנעה כפולה, המאפשרים לו לנוע בקלות בתנאי שטח קשים.
בצבא הבריטי, הלנד רובר שימש במגוון תפקידים, כולל רכב פיקוד, סיור ונשיאת נשק. הוא היה בשימוש נרחב בכל הזירות בהן פעל הצבא הבריטי, מהמזרח התיכון ועד צפון אירלנד. לאורך השנים, הרכב עבר שדרוגים רבים, כאשר הדגם המאוחר יותר, הדיפנדר, המשיך את המסורת עד 2016.
הלנד רובר דיפנדר שימש גם צבאות רבים אחרים, כולל צה"ל, שם הוא כונה "דוד" לאחר התאמות מקומיות. הרכב הוכיח את עצמו כאמין ויעיל במגוון תנאי שטח ואקלים, מה שהפך אותו לאחד מרכבי השטח הצבאיים הנפוצים והמוערכים בעולם.

OSX, Public domain, via Wikimedia Commons

Daimler Dingo
שנות שירות: 1939 – 1960
הדיימלר דינגו היה רכב סיור משוריין קל שנכנס לשירות בצבא הבריטי ב-1939. הוא היה קטן, מהיר ובעל יכולת תמרון מצוינת, מה שהפך אותו לאידיאלי למשימות סיור וקישור. הדינגו תוכנן עם דגש על ניידות גבוהה ופרופיל נמוך, עם שריון קל שהגן על הצוות מפני אש נשק קל.
הרכב היה מצויד במנוע בנזין חזק יחסית והנעה 4X4, שאפשרו לו לנוע במהירות בשטח. הדינגו שירת לאורך כל מלחמת העולם השנייה ונשאר בשימוש עד שנות ה-60. הוא היה פופולרי גם בקרב צבאות אחרים של בעלות הברית ונחשב לאחד מכלי הרכב המשוריינים המוצלחים של המלחמה.
יתרונותיו העיקריים היו גודלו הקטן (שהקשה על האויב לפגוע בו) והניידות הגבוהה שלו. הדינגו שימש בעיקר למשימות סיור, קישור ופיקוד והיה חלק חשוב מיחידות הסיור של הצבא הבריטי. למרות שהוחלף בהדרגה לאחר המלחמה, השפעתו על תכנון רכבי סיור עתידיים הייתה משמעותית.

Copyleft, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

גרמניה

Mercedes-Benz Unimog
שנות שירות: 1951 – היום
מרצדס-בנץ Unimog (קיצור של "Universal-Motor-Gerät", כלומר "כלי מנוע אוניברסלי") הוא רכב רב-תכליתי שנכנס לשירות בצבא הגרמני ב-1951 וממשיך לשמש עד היום. הוא תוכנן במקור כרכב חקלאי, אך מהר מאוד אומץ לשימושים צבאיים בשל יכולות השטח יוצאות הדופן שלו.
ה-Unimog מצטיין ביכולת עבירות גבוהה במיוחד, מרווח גחון גדול ויכולת נשיאת מטען משמעותית. הוא מצויד במנוע דיזל חזק, מערכת הנעה 4X4 מתקדמת ומערכת מתלים ייחודית, המאפשרת תנועה בשטחים קשים במיוחד. ה-Unimog משמש במגוון תפקידים בצבא הגרמני ובצבאות אחרים, כולל הובלת אספקה, גרירת תותחים, כרכב חילוץ וכפלטפורמה למערכות נשק שונות.
יתרונו העיקרי של ה-Unimog הוא הרב-גוניות שלו. הוא יכול לשמש הן בתפקידים צבאיים והן בתפקידים אזרחיים, מה שהופך אותו לכלי יעיל במיוחד עבור כוחות הנדסה ויחידות לוגיסטיות. למרות גילו, ה-Unimog עדיין נחשב לאחד מכלי הרכב היעילים ביותר בתנאי שטח קשים והוא ממשיך לעבור שדרוגים ושיפורים לאורך השנים.

Foto: Ra Boe, via Wikimedia Commons©

Volkswagen Kübelwagen
שנות שירות: 1940 – 1945
ה-Volkswagen Kübelwagen היה רכב צבאי גרמני שפותח על בסיס ה"חיפושית" האזרחית של פולקסווגן. הוא נכנס לשירות בצבא הגרמני ב-1940 ושימש לאורך כל מלחמת העולם השנייה עד 1945. ה-Kübelwagen (שפירושו "רכב דלי" בגרמנית, בשל צורתו) היה קל משקל, פשוט מבחינה מכנית ואמין מאוד.
הרכב היה מצויד במנוע אחורי מקורר אוויר בנפח 1.1 ליטר, שהפיק 25 כוחות סוס. למרות שלא היה לו הנעה 4X4, הרכב הפגין יכולות שטח טובות בזכות משקלו הנמוך ומרווח הגחון הגבוה. ה-Kübelwagen שימש במגוון תפקידים, כולל סיור, קישור ופיקוד.
הוא היה פופולרי בקרב החיילים הגרמנים בזכות האמינות והפשטות שלו. ה-Kübelwagen הוכיח את עצמו במיוחד בתנאי המדבר של צפון אפריקה, שם יעילות המנוע המקורר אוויר הייתה יתרון משמעותי. לאחר המלחמה, הרכב השפיע על פיתוח רכבי שטח צבאיים רבים, כולל הג'יפ האמריקאי.

Darkone, CC BY-SA 2.5, via Wikimedia Commons

Mercedes-Benz G-Class
שנות שירות: 1979 – היום
מרצדס-בנץ G-Class, המכונה גם "גלנדוואגן" (Geländewagen, שפירושו "רכב שטח" בגרמנית), הוא רכב שטח יוקרתי שנכנס לייצור ב-1979. למרות שהוא מוכר בעיקר כרכב אזרחי, ה-G-Class פותח במקור כרכב צבאי עבור הצבא הגרמני ומשמש צבאות רבים ברחבי העולם עד היום.
ה-G-Class מצטיין במבנה קשיח על שלדה, הנעה כפולה קבועה ושלושה מנעולי דיפרנציאל, המעניקים לו יכולות שטח יוצאות דופן. הוא מצויד במנועי דיזל או בנזין חזקים, בהתאם לדגם ולשנת הייצור. הגרסאות הצבאיות כוללות מיגון משופר ואפשרויות להתקנת מערכות נשק.
הרכב משמש צבאות רבים ברחבי העולם, כולל גרמניה, אוסטריה, שוויץ ומדינות נוספות. הוא נחשב לאמין במיוחד ומסוגל לפעול בתנאי שטח ואקלים קיצוניים. בצבא, ה-G-Class משמש בעיקר כרכב פיקוד, סיור וקישור. למרות גילו, ה-G-Class עדיין נחשב לאחד מרכבי השטח המתקדמים והיעילים בעולם, הן בגרסאותיו האזרחיות והן בגרסאותיו הצבאיות.

Julian Herzog, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons

ברית המועצות / רוסיה

GAZ-67
שנות שירות: 1943 – 1953
ה-GAZ-67 היה רכב שטח קל שפותח בברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה ונכנס לשירות ב-1943. הוא תוכנן כתחליף סובייטי לג'יפ האמריקאי ושימש את הצבא האדום עד 1953. ה-GAZ-67 היה פשוט, אמין ובעל יכולת שטח טובה, תכונות שהיו חיוניות בתנאי הלחימה הקשים של החזית המזרחית.
הרכב היה מצויד במנוע בנזין בעל ארבעה צילינדרים והנעה 4X4. הוא שימש בעיקר כרכב פיקוד, קישור וסיור. למרות שהיה פחות מתוחכם מהג'יפ האמריקאי, ה-GAZ-67 הוכיח את עצמו כרכב אמין ויעיל בתנאי השטח הקשים של ברית המועצות. הוא היה קל לתחזוקה ולתיקון בתנאי שדה, מה שהפך אותו לפופולרי בקרב הצבא האדום.
לאחר המלחמה, ה-GAZ-67 המשיך לשמש את הצבא הסובייטי ואף יוצא למדינות הגוש המזרחי. הוא היווה בסיס לפיתוח דורות נוספים של רכבי שטח סובייטיים והשפעתו ניכרת בדגמים מאוחרים יותר כמו ה-UAZ-469.

A.Savin, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

UAZ-469
שנות שירות: 1971 – היום
ה-UAZ-469 הוא רכב שטח רוסי שנכנס לשירות בצבא הסובייטי ב-1971 וממשיך לשמש בגרסאות מעודכנות עד היום. הרכב פותח כמחליף ל-GAZ-69 הוותיק, עם דגש על שיפור היכולות בשטח ואמינות מוגברת. ה-UAZ-469 מצטיין במבנה פשוט וחזק, מרווח גחון גבוה והנעה 4X4 יעילה.
הרכב מצויד במנוע בנזין בעל 4 צילינדרים ו-2.5 ליטר נפח, המפיק כ-75 כוחות סוס. למרות שאינו מהיר במיוחד, ה-UAZ-469 ידוע ביכולתו לנוע בתנאי שטח קשים במיוחד. הוא שימש במגוון תפקידים בצבא הסובייטי ולאחר מכן ברוסיה, כולל רכב פיקוד, סיור ונשיאת נשק קל.
ה-UAZ-469 היה פופולרי גם בקרב צבאות של מדינות ברית ורשה לשעבר ומדינות מתפתחות רבות. הוא ידוע באמינותו הגבוהה ובפשטות התחזוקה שלו, תכונות שהפכו אותו לפופולרי במיוחד באזורים מרוחקים עם תשתיות מוגבלות. גרסאות אזרחיות של הרכב, כמו ה-UAZ Hunter, ממשיכות להיות מיוצרות ומשווקות עד היום.

Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

GAZ-69
שנות שירות: 1953 – 1972
ה-GAZ-69 היה רכב שטח סובייטי שנכנס לשירות בצבא האדום ב-1953 ושימש עד 1972. הוא פותח כמחליף ל-GAZ-67B מתקופת מלחמת העולם השנייה, עם דגש על שיפור היכולות בשטח ואמינות מוגברת. ה-GAZ-69 תוכנן כרכב רב-תכליתי, המסוגל לבצע מגוון משימות כולל סיור, קישור והובלת ציוד.
הרכב היה מצויד במנוע בנזין בעל 4 צילינדרים בנפח 2.1 ליטר, שהפיק 55 כוחות סוס. הוא היה בעל הנעה 4X4 ויכולת שטח טובה. ה-GAZ-69 היה פשוט מבחינה מכנית ואמין מאוד, תכונות שהפכו אותו לפופולרי במיוחד באזורים מרוחקים עם תשתיות מוגבלות. הרכב יוצר בשתי גרסאות עיקריות: GAZ-69 עם שתי דלתות ו-8 מושבים ו-GAZ-69A עם ארבע דלתות ו-5 מושבים.
ה-GAZ-69 שימש במגוון תפקידים בצבא הסובייטי, כולל רכב פיקוד, סיור ונשיאת נשק קל. הוא היה ידוע ביכולתו לנוע בתנאי שטח קשים במיוחד, כולל בוץ עמוק ושלג. הרכב היה פופולרי גם בקרב צבאות של מדינות ברית ורשה ומדינות מתפתחות רבות. הוא יוצר ברישיון במספר מדינות, כולל רומניה וצפון קוריאה.
למרות שהוחלף בהדרגה על ידי ה-UAZ-469 בתחילת שנות ה-70, ה-GAZ-69 המשיך לשמש בתפקידים משניים במשך שנים רבות לאחר מכן. סך הכל יוצרו כ-634,000 יחידות של ה-GAZ-69 על כל גרסאותיו, מה שהפך אותו לאחד מרכבי השטח הנפוצים ביותר בגוש המזרחי במהלך המלחמה הקרה.

Alf van Beem, CC0, via Wikimedia Commons

צרפת

Panhard VBL
שנות שירות: 1990 – היום
ה-Panhard VBL (או Véhicule Blindé Léger) הוא רכב סיור קל משוריין שנכנס לשירות בצבא הצרפתי ב-1990 וממשיך לשמש עד היום. הוא תוכנן כמענה לצורך ברכב קל, ממוגן וניידות גבוהה לפעולות סיור ומשימות מיוחדות. ה-VBL מצטיין במשקל נמוך (פחות מ-4 טון) ובמידות קומפקטיות, המאפשרות לו לנוע בקלות בשטח עירוני ובשטחים קשים.
הרכב מצויד במנוע דיזל חזק, הנעה 4X4 ויכולת אמפיבית בסיסית. המיגון שלו מספק הגנה נגד כדורים ורסיסים. ה-VBL יכול לשאת צוות של שלושה אנשים ומגוון מערכות נשק, כולל מקלעים ומשגרי טילים נגד טנקים. הוא שימש את הצבא הצרפתי במבצעים רבים (כולל באפגניסטן ובאפריקה) והוכיח את עצמו כרכב אמין ורב-תכליתי.
ה-VBL יוצא גם למספר מדינות אחרות, כולל יוון, פורטוגל ומדינות אפריקאיות שונות. הוא נחשב לאחד מרכבי הסיור הקלים המוצלחים בעולם, המשלב בין ניידות גבוהה, מיגון סביר ויכולת נשיאת נשק משמעותית ביחס לגודלו.

AlfvanBeem, CC0, via Wikimedia Commons

Peugeot P4
שנות שירות: 1981 – 2016
פיג'ו P4 היה רכב שטח צבאי שנכנס לשירות בצבא הצרפתי ב-1981 ושירת עד 2016. הוא פותח כשיתוף פעולה בין פיג'ו ומרצדס-בנץ ומבוסס על שלדת מרצדס G-Class עם מנוע של פיג'ו. ה-P4 תוכנן להחליף את הג'יפ האמריקאי הוותיק בצבא הצרפתי.
הרכב היה מצויד במנוע דיזל של פיג'ו בנפח 2.5 ליטר, שהפיק 75 כוחות סוס. הוא היה בעל הנעה 4X4 ויכולת שטח טובה. ה-P4 שימש במגוון תפקידים בצבא הצרפתי, כולל סיור, קישור ופיקוד. הוא היה פופולרי בזכות האמינות והפשטות המכנית שלו, שאפשרו תחזוקה קלה יחסית בתנאי שדה.
למרות יתרונותיו, ה-P4 סבל ממיגון מוגבל, מה שהפך אותו לפגיע יחסית בסביבות לחימה מודרניות. בשנת 2016, הוחלט להחליף את ה-P4 ברכבים מודרניים יותר כמו ה-Panhard VBL וה-Renault Sherpa Light. עם זאת, ה-P4 נחשב לרכב אמין ויעיל שמילא את תפקידו בנאמנות במשך למעלה משלושה עשורים.

David Monniaux, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Hotchkiss M201
שנות שירות: 1955 – 2000
הוצ'קיס M201, המכונה בצרפת פשוט "La Jeep", היה רכב השטח הקל הסטנדרטי של הצבא הצרפתי מסוף מלחמת העולם השנייה ועד שנות ה-80. הרכב החל את דרכו ב-1955 כג'יפ ממלחמת העולם השנייה שיוצר ברישיון, ונשאר כמעט ללא שינוי עד סוף הייצור ב-1966. ה-M201 האחרון הוצא משירות בצבא הצרפתי רק בשנת 2000.
הרכב התבסס על מבנה פשוט עם שלדת מתכת קלה ושני סרנים קשיחים על קפיצי עלים. הוא הונע על ידי מנוע ארבעה צילינדרים בטור, גרסה מותאמת של מנוע ה-Willys Go Devil המקורי, שהפיק 60 כוחות סוס. ה-M201 היה ללא גג ודלתות, עם מקום לארבעה נוסעים ואזור מטען פתוח מאחור. השמשה הקדמית ניתנה לקיפול מעל מכסה המנוע.
ההיסטוריה של ה-M201 מתחילה מיד לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר צרפת קיבלה כ-22,000 ג'יפים מהצבא האמריקאי. רק כמחצית מהרכבים היו במצב שמיש, והצבא הצרפתי החל בתהליך שיקום ובנייה מחדש של הג'יפים. בשנות ה-50 המאוחרות, לאחר כישלון פרויקט ה-Delahaye VLR, הוחלט להמשיך בייצור גרסה מקומית של הג'יפ תחת רישיון מחברת Willys.
חברת הוצ'קיס, שכבר הייתה מעורבת באספקת חלקי חילוף לג'יפים המשוקמים, החלה בייצור ה-M201 ב-1955. עד 1966, החברה ייצרה 27,628 יחידות, רובן עבור הצבא הצרפתי. למרות ניסיונות לשווק גרסה אזרחית (JH-101 ומאוחר יותר JH-102), המכירות לשוק הפרטי נשארו מוגבלות.
ה-M201 שימש את הצבא הצרפתי במגוון תפקידים, כולל רכב קישור, רכב רדיו, ואף כפלטפורמה לנשיאת נשק נגד טנקים. גרסה מיוחדת, ה-"סהרה", פותחה עבור שימוש בצפון אפריקה, עם שלדה מחוזקת ומיכל דלק נוסף.
בשנת 1981, עם כ-8,000 יחידות בשירות, הצבא הצרפתי החליט להחליף את ה-M201 ברכב ה-Peugeot P4, המבוסס על תכנון של מרצדס. עם זאת, ה-M201 המשיך לשרת עד שנת 2000, מה שמעיד על אמינותו ועמידותו הרבה.

HornM201, Public domain, via Wikimedia Commons

Citroën Traction Avant
שנות שירות: 1934 – 1957
סיטרואן Traction Avant היה רכב מהפכני לזמנו, שנכנס לייצור ב-1934. למרות שלא תוכנן במקור כרכב צבאי, הוא שימש את הצבא הצרפתי במלחמת העולם השנייה ולאחריה, עד 1957. הרכב היה חדשני בזכות ההנעה הקדמית שלו (מכאן שמו "Traction Avant"), מבנה המרכב האחוד ומתלים עצמאיים.
במהלך המלחמה, ה-Traction Avant שימש את כוחות ההתנגדות הצרפתית ולאחר מכן את הצבא הצרפתי המשוחרר. הוא היה פופולרי בזכות המהירות, היציבות והאמינות שלו. הרכב היה מצויד במנוע בנזין בעל 4 צילינדרים, שהפיק בין 32 ל-77 כוחות סוס, בהתאם לדגם.
בצבא הצרפתי, ה-Traction Avant שימש בעיקר כרכב פיקוד וקישור. יתרונותיו העיקריים היו הנוחות והיציבות בנסיעה, שנבעו מההנעה הקדמית ומהמרכב הנמוך. למרות שלא היה רכב שטח מובהק, ה-Traction Avant הוכיח את עצמו כרכב אמין ורב-שימושי בתנאים קשים. השימוש הצבאי בו סייע לפיתוח רכבים צבאיים עתידיים בצרפת.

סיטרואן טראקסיון אוואנט – הימנית כמובן (צילום: מערכת דרייבטיים)

איטליה

Fiat Campagnola
שנות שירות: 1951 – 1987
פיאט Campagnola היה רכב שטח איטלקי שפותח בתחילת שנות ה-50 כמענה לג'יפ האמריקאי. הוא נכנס לשירות בצבא האיטלקי ב-1951 ושימש עד שנות ה-80 המאוחרות. ה-Campagnola היה רכב קל ורב-תכליתי, מצויד במנוע בנזין (ומאוחר יותר גם בגרסת דיזל) והנעה כפולה.
הרכב התאפיין במבנה פשוט וחזק, שאפשר תחזוקה קלה בתנאי שדה. הוא שימש במגוון תפקידים, כולל סיור, קישור ונשיאת ציוד. ה-Campagnola היה ידוע ביכולת השטח הטובה שלו ובאמינותו הגבוהה, תכונות שהפכו אותו לפופולרי במיוחד באזורים מרוחקים עם תשתיות מוגבלות.
הדור השני של ה-Campagnola, שהוצג ב-1974, כלל שיפורים משמעותיים בנוחות ובביצועים, אך שמר על היכולות השטח המצוינות של הדגם המקורי. למרות שלא זכה לתפוצה רחבה מחוץ לאיטליה כמו הג'יפ או הלנד רובר, ה-Campagnola היה רכב אמין ויעיל שהוכיח את עצמו בשירות הצבאי ושימש גם כוחות משטרה ושירותי חירום באיטליה.

No machine-readable author provided. Luc106 assumed (based on copyright claims), Public domain, via Wikimedia Commons

Iveco LMV
שנות שירות: 2001 – היום
ה-Iveco LMV (ר"ת ל-Light Multirole Vehicle) הוא רכב שטח צבאי מתקדם שפותח בתחילת שנות ה-2000 על ידי חברת Iveco האיטלקית. הוא נכנס לשירות בצבא האיטלקי ב-2001 ומאז אומץ על ידי מספר צבאות אירופאיים נוספים. ה-LMV תוכנן כרכב רב-תכליתי עם דגש על הגנה משופרת לצוות.
הרכב מצויד במיגון מודולרי שמספק הגנה גבוהה נגד מוקשים ומטעני צד, תכונה שהפכה קריטית במבצעים צבאיים מודרניים. ה-LMV מצויד במנוע דיזל חזק והנעה 4X4 עם יכולת עבירות גבוהה. הוא יכול לשאת צוות של עד 5 אנשים ומגוון מערכות נשק.
ה-LMV משמש במגוון תפקידים, כולל סיור, פיקוד ופינוי רפואי. הרכב הוכיח את עצמו במבצעים צבאיים באפגניסטן ובמקומות אחרים והוא נחשב לאחד הרכבים הממוגנים הקלים המתקדמים בעולם. יתרונותיו העיקריים הם השילוב של מיגון גבוה, ניידות טובה ויכולת התאמה למשימות שונות.

www.esercito.difesa.it, CC BY 2.5, via Wikimedia Commons

יפן

Toyota AK10
שנות שירות: 1944 – 1945
טויוטה AK10 היה רכב שטח צבאי שפותח על ידי טויוטה במהלך מלחמת העולם השנייה, בהוראת הצבא היפני. הוא נכנס לשירות ב-1944 ושימש עד סוף המלחמה ב-1945. ה-AK10 נחשב לאחד הרכבים הצבאיים הראשונים שפותחו ביפן ומהווה אב-טיפוס חשוב בהיסטוריה של רכבי השטח היפניים.
הרכב פותח כתגובה יפנית לג'יפ האמריקאי, שהיפנים נתקלו בו במהלך הלחימה. ה-AK10 היה מצויד במנוע בנזין בעל 4 צילינדרים ו-2.4 ליטר נפח, שהיה מבוסס על מנוע של משאית טויוטה. הוא כלל הנעה כפולה ומרכב פתוח דומה לזה של הג'יפ. למרות שה-AK10 יוצר רק במספרים קטנים ולא השפיע משמעותית על מהלך המלחמה, הוא היווה בסיס חשוב לפיתוח רכבי השטח העתידיים של טויוטה, כולל הלנד קרוזר המפורסם.
הניסיון שנצבר בפיתוח ה-AK10 סייע לטויוטה להפוך לאחת היצרניות המובילות של רכבי שטח בעולם בשנים שלאחר המלחמה. למרות שהרכב לא זכה לתפוצה רחבה, חשיבותו ההיסטורית נעוצה בהיותו אחד הניסיונות הראשונים של התעשייה היפנית לפתח רכב צבאי מקומי, מה שהניח את היסודות לתעשיית הרכב הצבאי היפנית בשנים שלאחר מכן.

Toyota Land Cruiser
שנות שירות: 1951 – היום
טויוטה לנד קרוזר הוא רכב שטח שנכנס לשירות בשנת 1951 וממשיך לשמש עד היום במגוון גרסאות צבאיות ואזרחיות. הלנד קרוזר פותח במקור כתשובה יפנית לג'יפ האמריקאי ומהר מאוד הפך לאחד מרכבי השטח המוערכים והאמינים ביותר בעולם.
בגרסאותיו הצבאיות, הלנד קרוזר משמש צבאות רבים ברחבי העולם, במיוחד במזרח התיכון ובאפריקה. הוא מצטיין ביכולת שטח מעולה, אמינות גבוהה ופשטות מכנית המאפשרת תחזוקה קלה בתנאי שדה. הרכב מגיע במגוון תצורות, כולל גרסאות סגורות וגרסאות פיק-אפ ומשמש למשימות סיור, קישור ונשיאת ציוד.
לנד קרוזר הצבאי מצויד בדרך כלל במנועי דיזל חזקים והנעה 4X4 מתקדמת. הוא ידוע ביכולתו לפעול בתנאי אקלים קיצוניים, מהמדבריות החמים ביותר ועד לאזורים הקרים ביותר. בזכות תפוצתו הרחבה, הלנד קרוזר נהנה מזמינות גבוהה של חלפים ומומחיות טכנית נרחבת, מה שהופך אותו לבחירה פופולרית עבור צבאות רבים.

לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר (צילום: מערכת דרייבטיים)

Mitsubishi Type 73 Light Truck
שנות שירות: 1973 – היום
מיצובישי Type 73 Light Truck הוא רכב שטח צבאי שפותח עבור כוחות ההגנה העצמית של יפן (JSDF) בתחילת שנות ה-70. הוא נכנס לשירות ב-1973 ועדיין משמש בגרסאות מעודכנות. ה-Type 73 תוכנן כרכב רב-תכליתי, המסוגל לבצע מגוון משימות כולל סיור, קישור והובלת ציוד.
הרכב מצויד במנוע דיזל חזק והנעה 4X4, המעניקים לו יכולות שטח מצוינות. הוא בנוי על שלדת סולם חזקה ומצויד במתלים קשיחים, המאפשרים לו לעמוד בתנאי שטח קשים. לאורך השנים, ה-Type 73 עבר מספר שדרוגים, כולל שיפורים במנוע, במערכת ההנעה ובמיגון.
ה-Type 73 זמין במספר תצורות, כולל גרסת פיקוד וגרסת נשיאת נשק. למרות גילו, הרכב עדיין נחשב לאמין ויעיל והוא ממשיך לשמש את ה-JSDF במגוון תפקידים. הוא מייצג את היכולת של התעשייה היפנית לפתח ולייצר רכבים צבאיים איכותיים, למרות המגבלות החוקתיות על פיתוח ציוד צבאי ביפן.

Los688, CC0, via Wikimedia Commons

אוסטרליה

Land Rover Perentie
שנות שירות: 1987 – 2013
לנד רובר Perentie היה רכב שטח צבאי שפותח במיוחד עבור הצבא האוסטרלי. הוא נכנס לשירות ב-1987 ושימש עד 2013. ה-Perentie היה מבוסס על הלנד רובר סדרה 3, אך עבר שינויים והתאמות משמעותיים לצרכי הצבא האוסטרלי ולתנאי השטח הקשים של היבשת.
הרכב היה זמין בשתי תצורות עיקריות: גרסת 4X4 וגרסת 6X6. הוא היה מצויד במנוע דיזל של Isuzu, שנבחר בשל האמינות והחסכוניות שלו. ה-Perentie כלל מערכת חשמל משופרת, מערכת מיזוג אוויר מותאמת לאקלים האוסטרלי ומערכת הנעה מחוזקת.
ה-Perentie שימש במגוון תפקידים בצבא האוסטרלי, כולל רכב פיקוד, סיור ונשיאת ציוד. הוא הוכיח את עצמו כרכב אמין ויעיל בתנאי השטח הקשים של אוסטרליה ושימש בפעילות מבצעית במזרח טימור ובאפגניסטן. למרות שהוחלף בסופו של דבר על ידי רכבים מודרניים יותר, ה-Perentie נחשב לאחד הרכבים הצבאיים המוצלחים ששירתו בצבא האוסטרלי.

NATO International Security Assistance Force Public Affairs Photo Courtesy Leading Seaman Paul Berry 1st Joint Public Affairs Unit Australian Defence Force, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

קנדה

Iltis
שנות שירות: 1984 – 2001
האילטיס היה רכב שטח צבאי קל שפותח על ידי פולקסווגן ונכנס לשירות בצבא הקנדי ב-1984, שם שירת עד 2001. הרכב היה מבוסס על הפולקסווגן Type 183, שהיה בעצמו מבוסס על הפולקסווגן קובלוואגן ממלחמת העולם השנייה. האילטיס פותח במקור עבור הצבא הגרמני, אך אומץ גם על ידי קנדה.
האילטיס היה מצויד במנוע בנזין בעל 4 צילינדרים בנפח 1.7 ליטר, שהפיק 75 כוחות סוס. הוא היה בעל הנעה 4X4 ויכולת שטח טובה. הרכב שימש במגוון תפקידים בצבא הקנדי, כולל סיור, קישור ופיקוד. הוא היה פופולרי בזכות האמינות והפשטות המכנית שלו, שאפשרו תחזוקה קלה יחסית בתנאי שדה.
האילטיס השתתף במספר משימות שלום של הצבא הקנדי, כולל ביוגוסלביה לשעבר. עם זאת, הוא סבל ממיגון מוגבל, מה שהפך אותו לפגיע יחסית בסביבות לחימה מודרניות. בשנת 2001, הוחלט להחליף את האילטיס ברכבים מודרניים יותר. למרות זאת, האילטיס נחשב לרכב אמין ויעיל שמילא את תפקידו בנאמנות במשך כמעט שני עשורים בשירות הצבא הקנדי.

Tobias Nordhausen from Sondershausen, Deutschland, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

אחרית דבר…

מסענו דרך עולם רכבי השטח הצבאיים חושף בפנינו הרבה יותר מאשר רשימה של מפרטים טכניים ושנות ייצור.
כל רכב בסקירה זו מייצג פרק בהיסטוריה הצבאית והטכנולוגית של המאה ה-20 וה-21. מג'יפ הוויליס הפשוט ועד לרכבים הממוגנים המתקדמים של ימינו, אנו עדים לאבולוציה מתמדת של הטכנולוגיה הצבאית, המונעת על ידי צרכים מבצעיים משתנים ואתגרי שדה הקרב המודרני.
רכבים אלה לא רק שינו את אופן ניהול המלחמות, אלא גם השפיעו עמוקות על התעשייה האזרחית, כאשר טכנולוגיות שפותחו עבור הצבא מצאו את דרכן לרכבי השטח ולמכוניות היומיום שלנו. יתרה מזאת, הם מהווים עדות לתושייה האנושית ולכושר ההסתגלות של מהנדסים וחיילים כאחד, המתמודדים עם אתגרים קיצוניים בתנאי שטח ואקלים מגוונים.
בעוד שהעתיד מביא עמו אתגרים חדשים, כמו הצורך ברכבים חשמליים וממוגנים יותר,
ההיסטוריה של רכבי שטח צבאיים, מצידה, ממשיכה להשפיע על העיצוב והפיתוח של הדורות הבאים.
כך, מורשתם של רכבים אלה, שתמשיך להדהד בשדות הקרב ובכבישים של העתיד,
מזכירה לנו את החשיבות של חדשנות, אמינות וסתגלנות בעולם המשתנה תדיר.


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

פיג'ו 3008 MHEV – קופה (לא) מהירה

Tweetסביבת הנהג העוטפת, המיוחדת. יחידת ההנעה החדשה, המושב האחורי הלא-ממש-מרווח – את 3008 החדשה כבר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *