במעלה הכביש המפותל, מטפסים להם סיבובי המנוע ואיתם גם רעם המנוע שמאחרי. ממש מאחרי.
מכונית ספורט צרפתית טהורה, ששמה נגזר מאותו "מגרש משחקים" שאהב ז'אן רדלה, מייסד המותג – כבישי הנהיגה בהרי האלפים.
רק שכאן לא מחכה לנו שלג בהמשך הדרך.
לפות במושב המירוצים בתנוחת נהיגה מושלמת מבחינתי. כשחום המנוע כבר מעל 100 מעלות, לא הרבה יותר מהחום השורר בחוץ. הכביש המטפס מים המלח לערד לוהט וליבי עם המנוע הכלוא ממש במרכז הרכב, על הצמיגים הנכווים מהאספלט הרותח והמזגן המנסה בכל כוחו לצנן את הנהג ואולי גם את התלהבותו…
.
פניה רודפת פניה – כמה מהנה לנהוג מכונית קלה ומאוזנת כל כך הששה ונענית לדרישותי, משתפת אותי ברגשותיה, מתמסרת ללא תנאים. אלפין A110S היא מכונת נהיגה אמיתית.
.
גרגור המנוע משנה את צלילו תכופות על פי קצב החלפת ההילוכים המהירה וצליל פורק לחץ הטורבו נושף ממש בערפי. כמה חבל שאנחנו לא אי-שם בהרי האלפים ההם עם האלפין הזו, אלא כאן בכביש העמוס לעייפה. קצב הנסיעה המהיר שהתחיל שם למטה, הופך להזדחלות אחר נחש המכוניות האיטי כשבראשו פול-טריילר מעשן כבד ואחריו אוטובוס שצמוד אליו מידי. כביש סדום-ערד, במהותו, הוא כביש מהנה לנהיגה. כן, אפשר ליהנות מנהיגה ובמיוחד עם מכונית שכזו. אבל לא היום.
תאוצה אדירה מהמקום ובטח כזו ללא שאון מנוע ואגזוזים, לא עושה לי עור ברווז. האלפין הזו בעלת מנוע 1.8 ליטרים מוגדש טורבו, שהושאל מרנו מגאן RS' המגיע לשיא הספק של 301 כ"ס ב-6300 סל"ד ומומנט מרבי של 35 קג"מ, לא קוטלת קנים. קצת מעל ארבע שניות למיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש הוא נתון מכובד גם בעידן הסוללות.
אבל איך אפשר להזכיר סוללות כבדות כשזו – הדוגמנית הצרפתיה, שוקלת קצת מעל 1110 ק"ג, תודות לדיאטה קפדנית כמו מושבים במשקל 13 ק"ג בלבד ודלתות המרגישות קלילות כשפותחים אותן.
אני אוהב אותן רזות. כאלה המוכנות ללכת עד הסוף, אפילו קצת מופרעות. A110 לא מנסה להרשים אותי עם מסכים גדולים ומטופשים, ממדים ענקיים כ"תמורה למחיר" ואפילו על מיעוט תאי האחסון ותאי המטען הזערורים אני סולח לה. חיי זוגיות דורשים פשרות, יש מי שרוצה לחיות עם סולידית, יעילה ופרקטית ויש מי שרוצה בחניה אלפין סקסית. יחד עם זאת, האלפין היא לא מכונית זולה כלל וכלל והפשטות בסביבת הנהג נראית לעיתים כפשרה, על אף האלקנטרה הנעימה המדפנת חלק מהמשטחים ובמיוחד את ההגה הנעים למגע. על היעדר בקרת שיוט אדאפטיבית אפשר לסלוח, אבל רכב במחיר שכזה הנעזר במערכת בטיחות להתרעה בלבד מהתקנה מקומית, זה קצת מעליב.
את תנוחת הנהיגה המצוינת מבחינתי, כאמור, אהבתי. אבל נהגים במידות אחרות לא יוכלו לכוון את זווית גב המושב ואם יחפצו לשנות את גובהו – נדרשת פעולת פירוק ארבעה ברגים מייגעת ולא פשוטה בכלל…
הדרך בכביש 6 דרומה, מגלה שהאלפין איננה GT לשיוט רגוע ונינוח למרות שאין מדובר בעונש בלתי נסבל. רוחות צד ושיבושי כביש יוציאו אותה קצת משלוותה אבל מנוע גמיש מאפשר שיוט בסל"ד לא גבוה.
נוחות הנסיעה לרכב ספורטיבי שכזה בהחלט מספקת גם בנהיגה יומיומית רגועה. מתלי ה- A110 – עצמות עצה כפולות מלפנים ומאחור – מכוילים בגרסת 'S' הנבחנת כאן ביתר נוקשות לטובת נהיגת מסלול והמכונית אף מונמכת בסנטימטר ביחס לגרסת ה-PURE, שהיא וה-GT גם פחות נוקשות מה-S שלנו. האלפין איננה מכונית סאלון שקטה וטוב שכך. גרגור המנוע מאחרי ראשי, נשיפות פליטת הטורבו ופיצוצי מערכת הפליטה שהן אופציה בגרסאות הזולות יותר, הביאו לכך ששכחתי לבדוק עבורכם את מערכת הסאונד בעלת הרמקולים של 'פוקאל'. מצטער.
אלפין A110 שהושקה כבר ב-2017 מעוצבת בהשראת אותה אלפין מיתולוגית מ-1962. היפיפיה ההיא שאופיינה בקווי מרכב קמורים, ממדים צנועים ופנסים עגולים נפרדים חזרה לחיים עם מראה מודרני ואסתטי מאוד. תתרשמו בעצמכם בתמונות.
זו מכונית שהייתי רוצה עם תיבה ידנית. כאן עומדת לרשותי תיבה אוטומטית רובוטית כפולת-מצמד בעלת 7 יחסי העברה. שלושה לחצנית D-N-R אחראיים על התפעול כשלחיצה ארוכה על N תוביל למצב חניה P ולחיצה נוספת על D תאפשר שליטה ידנית על החלפת ההילוכים M הנעשית דרך משוטים מאחרי ההגה. נהיגה במצב 'מסלול' המנתקת גם את הבקרות כמעט לחלוטין, מתאפשרת רק במצב ידני.
לנתק בקרות בכביש המטפס למצוקי דרגות – כביש תלול עם אינספור סיבובים שחלקם הדוקים מאוד, לא נראה רעיון טוב כרגע. אלפין אוחזת היטב את האספלט, יודעת לכשכש בזנבה ולהדק פניה. הצמיגים הקדמיים הצרים יותר מאלה שמאחור (205 רוחב לעומת 235 מאחור על חישוקי 18 וחתך 40) מאבדים אחיזה תחת עומס ובהיעדר מספיק משקל עליהם במיוחד במעלה. הרחבת הפניה נפתרת במהרה תודות למבנה המיוחד של מנוע מרכזי ונחישותו של הנהג להאיץ, או להרפות מדוושת הכייף.
הקלות בה נשלטת המכונית, תגובת ההגה המהירה והמשוב המתקבל ממנו ומהשלדה משודרים לידיו וגופו של הנהג ללא פילטרים ובמהירות גבוהה – וכך גם התגובה המתבקשת. משקל קל ושלדה טובה הם המתכון ליכולת שינויי כיוון מהירים. בירידה התלולה הבלמים עובדים קשה. דוושת הבלמים אינה מתוגברת מידי ודורשת לחיצה החלטית. התגובה ליניארית והמשוב מדויק. ירידה ממושכת שכזו דורשת מהבלמים יכולת עמידה טובה בחום ובמיוחד כשהטמפרטורה בחוץ כבר חלפה על פני 40 מעלות.
אלפין A110S חזרה למשכנה באולם התצוגה של 'פריסבי' בשורק. בכדי שהיא תהיה שלנו לעולמי עד, נדרשים 580,000 ש"ח לגרסה הזו. לא מעט כסף כשמולה מתייצבת מכונית עם סמל של פורשה.
A110 היא מכונית ייחודית, נחשקת על ידי מי שבאמת מעריך ומבין נהיגה ספורטיבית ומלאכת מחשבת של אנשים שמבינים מהי נהיגת מסלול. אבל המחיר….
ן