מכירים את ההרגשה הטובה של התנסות שעולה על הציפיות? חשבתי על כך ברגע שדוממתי את מנוע הפולו הלבנה בחניון ביתי, בעודי ישוב על מושב המשבצות הנוח שלה. הנה, חשבתי לעצמי, ה-DNA החמקמק של גולף GTI שאהבנו. בהתנהגות, בתחושות. וכמה חסרה לי השובבות הזו בגולף GTI הנוכחית, מכונית רצינית שכמותה…
.
לפולו GTI מאתיים כוחות סוס, מספר שפעם היה גורם לשערנו לסמור מעצם המחשבה שמדובר בסופרמיני. היא יורדת משבע שניות במיאוץ ל-100 קמ"ש – נתון מכובד לכל הדעות – אך במציאות חשה מעט כבדה, "תודות" למשקל שחוצה את ה-1.3 טון. אין לה אפילו גיר ידני, למרות שפולקסווגן הבטיחה אחד כזה בקיץ.
.
אז נמתין – ובינתיים אספר לכם שכוחה האמיתי של המכונית הוא דווקא בניהוגה הטוב ובתחושות שהיא מעבירה, פחות סטרילית ויותר מערבת מאחותה הגדולה. בנוסף, ישנה תחושה שהסרן האחורי ממלא תפקיד פעיל יותר בהכוונת המכונית בפניה, החל מרגע הכניסה לאותה פניה ועד ליציאה, בעודה מושכת בעוז לקראת הישורת הקרבה….
דור הולך ודור בא
לא תמיד זה היה כך. בדור הראשון, זה שהתבסס על האודי 50 המנוחה, הסתפקה פולקסווגן בהצמדת צמד האותיות GT לזנבה ולצידיה של המכונית, שעוטרה במדבקות ובצבעים צעקניים, כמיטב רוח התקופה. השנה היתה 1979, פורד הציעה פיאסטה 1.3S עם 66 כוחות סוס וטכומטר ורנו הציעה 5TS חמימה עם זויות גלגול תלולות. לזירה הזו שלחה פולקסווגן את המנוע החזק ביותר שהוצע גם כך בפולו – 1.3 ליטר עם 60 כ"ס – וקיוותה לטוב.
.
אלא שהטוב הגיע בעיקר ממכירות הגולף GTI, אותה סימן 1 אלמותית, בעוד הפולו נותרה חיוורת בצילה.
.
בדור השני, יליד 1981, הציעה פולקסווגן גרסת GT, הפעם עם 75 כ"ס – ולאחר 1985, גם גרסת G40 מוגדשת על, תחילה במהדורה מוגבלת ובהמשך – לאחר מתיחת הפנים של 1990 – כדגם מן המניין. 115 כוחות סוס היו למכונית הקלה הזו – ומנועה הטיס אותה קדימה כקליע. שאר המכונית פחות הבריקה, בדומה לאונו טורבו המקבילה – היו אלו דוגמאות למנוע מבריק שחוברה אליו מכונית בינונית.
.
.
את הטווינצ'ארג'ר המתוחכם זוכרים בעיקר בגלל הצרות שעשה לבעליו וגם בגלל שפולקסווגן לא השכילה להציע עימו תיבה ידנית, דבר שגרם ללא מעט לקוחות להרים גבה ולחפש אלטרנטיבות.
.
לעבר הלא כל כך מרשים הזה – ולשוק רוויי מתחרים – נולד הדור הנוכחי של פולו GTI. לשם שינוי, הפעם היא מקיימת.
.
.
מחיר – 165,000 ש"ח
מנוע בנזין, טורבו.
נפח 1,984 סמ"ק
הספק/סל"ד 4,400/200
מומנט/סל"ד 1,500/32.6
תיבת הילוכים כפולת מצמד, 6 הילוכים
תאוצה 0-100 (שניות) 6.7
מהירות מירבית (קמ"ש) – 237
מידות אורך (ס"מ) 405
רוחב (ס"מ) 175
גובה (ס"מ) 146
בסיס גלגלים (ס"מ) 255
תא מטען (ליטרים) 305
משקל (ק"ג) 1,355
מתלים קד'/אח' מק'פרסון/מוט מייצב
בלמים קד'/אח' דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים 215-40-18
.
* בשלב זה תמיכה ב-Apple Car Play בלבד
לפולו GTI החדשה מערכות בטיחות מתקדמות: בקרת שיוט אדפטיבית ACC, מערכת בלימה אוטונומית בעיר AEBS, מערכת לניטור ושמירת מרחק מלפנים Front Assist, מערכת פרואקטיבית להגנה על הולכי רגל PPP, מערכת Hill Hold למניעת התדרדרות במדרון, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים, פנסי ערפל קדמיים עם תאורת פנייה, מצלמה אחורית, 6 כריות אוויר, חיישני גשם ואור ומערכת מובילאיי.
שימרון,
אני מאד אוהב את הכתיבה שלך ומאד מעריך את דעתך על מכוניות.
הייתי שמח עם הכתבה הייתה יותר מקיפה, אעפס מתוך כתבת עמוד, כמות השורות שמיוחסות למכונית הנבחנת בטלה בשישים.
במקום להסתפק בשורת סיכום, הייתי שמח לקבל פירוט על נוחות הנסיעה, יותר פרטים על אופייה והנהיגה בה גם בתוואי יומיומי וכו׳
קראתי את הכתבה בתחושה שזאת הקדמה (נהדרת עם איזכורים היסטוריים רלוונטיים כמו שאני אוהב) ואז נגמר לך הדיו הדיגיטלי.