Deprecated: Function wpcf7_add_shortcode is deprecated since Contact Form 7 version 4.6! Use wpcf7_add_form_tag instead. in /home/drivetimeco/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
פיג׳ו סושו במלחמת העולם ה-2 | Drive Time

פיג׳ו סושו במלחמת העולם ה-2


כיום, על רקע העדויות הצפות ועולות בנוגע לשיתוף הפעולה של יצרניות הרכב הוותיקות עם גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה, במקביל, צפות גם עדויות לכך שלא כל יצרניות הרכב בחרו בצד הגרמני, וחלק מהן, אפילו נטלו חלק פעיל בלוחמה נגדו.
אחד מהסיפורים הפחות מוכרים, הוא סיפורו של מפעל פיג'ו בסושו, בדרום צרפת.
.
מספר פעמים במהלך מלחמת העולם השנייה, הוכיחה ה-SOE (מנהלת המבצעים המיוחדים של אנגליה) כי פעולות חשאיות עשויות להתגלות כאפקטיביות יותר מעימות גלוי עם הכובש הגרמני. אחת מהפעולות היעילות ביותר הייתה ההתקפה ב-1943 על מפעל פיג'ו בסושו, שבצרפת הכבושה.
.
הכפר הצרפתי סושו היווה את ביתו של אחד ממפעלי התעשייה המרשימים באירופה – מפעל המכוניות של פיג'ו, שהשתרע על פני דונמים רבים והעסיק למעלה מ-60,000 איש. המפעל אפילו צויד במתקני ייצור חשמל משלו, כך שבמקרים בהם רשת החשמל הצרפתית תיפגע מסיבה כלשהי, הייצור במפעל פיג'ו יוכל להמשיך ללא הפרעה.

ב-1940, זמן קצר לאחר נפילת צרפת בידי הגרמנים, השתלטו הגרמנים על המפעל. על אף שמשפחת פיג'ו עדיין פיקחה על העבודה במפעל, היא עשתה זאת בשירות ולצרכי המשטר הנאצי, תוך שהיא מייצרת גם אמצעי לוחמה וחלקים עבורם.
הנהלת פיג'ו הלכה על הגבול הדק, וניסתה לשמור על הצוות שלה כשהוא חי ומועסק, מצד אחד, ומצד שני, היא השתדלה לעשות זאת תוך מתן הסיוע המינימאלי הנדרש למשטר וישי ולגרמנים. למשל, פעולות החבלה הסמויות והקלות שביצעו העובדים ברכבים שהיו מיועדים לצבא הגרמני גרמו לכך כי שישה מכל עשרה כלי רכב יצאו מהמפעל כשהם מצוידים במצמדים פגומים.
.
בכל זאת, ולמרות אותן חבלות מינוריות קבועות ומתמשכות, מפעל פיג'ו הצליח לייצר כמויות גדולות של ציוד לוחמה, כך שחשיבותו בעיני הגרמנים הייתה גבוהה.
גבוהה עד כדי כך כי באביב 1943 נבחרו מספר עובדים מיומנים מהמפעל למשימת בניית חלקים לפרויקט גרמני סודי – פצצות ה-V1.
עבור הבריטים, בנקודה זו, משימת הוצאת המפעל היעיל מיד מכלל פעולה הפכה לקריטית מתמיד.

פצצת V-1
Bundesarchiv, Bild 146-1975-117-26 / Lysiak / CC-BY-SA 3.0

המתקפה האווירית
האחריות על הובלת משימת הרס המפעל ניתנה לראשונה לראש המטה האווירי האנגלי, צ'רלס פורטל, ולראש צוות המפציצים שלו, ארתור האריס. הם היו גברים קשוחים שהאמינו בגישה ישירה ובעדיפותו של העימות הישיר על פני תחכום, גישה שהובילה את מרבית הפצצות השטיח על ערים גרמניות. באופן טבעי, גם כעת, הם הגיעו עם תוכנית דומה לפתרונה של בעיית מפעל פיג'ו בסושו.

בלילה בין ה-15 ל-16 ביולי 1943 עקבו 165 טייסי מפציצי ההליפקס אחר אבוקות סימון המטרה של Pathfinder והשתמשו בהן כדי לכוון את הפגיעות במפעל. השקט הלילי הופר על ידי רעמן של מאות הפצצות שהטילו המפציצים על האזור שמתחתיהם.
.
הטייסים שבו לבסיסם ללא פגע, מלאי שמחה על הצלחתם, כשהם טופחים האחד לשני על השכם – עשינו עבודה טובה, מפעל פיג'ו שוטח.
.
ואז החלו להגיע הדיווחים מהקרקע, מהשטח – האבוקות שהוטלו משכו את המפציצים אל המטרות הלא נכונות. במקום לשטח את המפעל, הפגזות חיל האוויר פגעו בארבעה כפרים סמוכים לסושו, הרגו 125 אזרחים ופצעו קשה 250. 100 מהבתים בכפרים נהרסו כליל, 200 הפכו ללא ראויים למגורים ו-200 אחרים ניזוקו חלקית. גם הכפר סושו ספג לא מעט נזק ובית העירייה, בית הספר והדואר שבו נמחו מעל פני האדמה. התשתיות (מים חשמל וגז) נותקו והכבישים שהובילו לכפרים (473 ו-468) הפכו ללא עבירים. למרות שהאוכלוסייה המקומית (התלויה כמעט לגמרי למחייתה ותעסוקתה במפעל) הבינה את השיקולים שעמדו מאחורי הצורך בהפגזתו, חשה הנהלת פיג'ו אחראית לנזקים בנפש וברכוש והושיטה לתושבים מקומיים סיוע בדוגמת כמויות עצומות של מצרכי מזון, ירקות ויין (כ-5000 ליטרים).

והמטרה שלשמה נערכה ההפגזה?
מתוך קרוב ל-1,000 הפצצות שהוטלו, רק חלק קטן (כ-30 בערך) הצליח לפגוע במפעל. הנזק שהפצצות גרמו היה מועט וזניח, והמפעל המשיך לפעול כמעט כרגיל…

למרבה המזל, ל-SOE הייתה תוכנית נוספת.
מוקדם יותר באותה השנה, איש SOE בשם הארי רי צנח לתוך צרפת. אפילו בסטנדרטים של ה-SOE, רי נחשב לעוף מוזר במקצת. בבסיסו, הוא היה פציפיסט, אבל הוא החליט ליטול חלק במאבק בגרמנים בתגובה ליחסה של גרמניה ליהודים, שכן אביו היה חצי יהודי.
פזור דעת ובעל הכשרה מינימאלית בשימוש בכלי נשק ובחומרי נפץ, רי רק הספיק, בקושי, לסיים את אימוני הגיוס שלו. אבל, לרי היו גם יכולות הסוואה יוצאות דופן ותקשורת מדהימה עם אנשים, שני דברים שהפכו אותו לבעל ערך רב בעבודת הביון.

בזמן התקיפה האווירית על המפעל בסושו, רי שהה עם חברי המחתרת בבזנסון, הסמוכה לסושו. הוא צפה בהתקפה מהאוויר ושמע על תוצאותיה הרות האסון מעדים ומניצולים. הוא ידע שחייבת להיות דרך טובה יותר.
רי התקשר לרודולף פיג'ו, הציג את עצמו, והסביר למר פיג'ו, בצורה עדינה אך תקיפה, כי בפניו עומדות שתי ברירות בלבד – לשתף פעולה ולסייע ל-SOE בחבלה במפעל מבפנים או לחזות (וגם לשאת את האשם) בהפגזות נוספות מהאוויר, ואיתן, גם במותם של אזרחים נוספים, חפים מפשע.
בהתחלה, פיג'ו, שבאופן טבעי, לא שש לחבלה במפעלו, היה חשדן וסקפטי למדי. אולם, משאומתה זהותו של רי בתקשורת עם מפעיליו בלונדון, הוא השתכנע לשתף פעולה והפך לתומך נלהב במשימה.

פיג'ו סיפק לרי תוכניות של המפעל ואף הכיר לו אנשי קשר מתוך צוות המפעל. רי סייר במפעל תחת מסווה של איש מקצוע ותכנן את הפעולה בקפדנות. מלאי של פצצות תבערה ומוקשי עלוקה הוצנחו לאזור על ידי ה-SOE ונאגרו בתוך המפעל, מתחת לאפם של השומרים הגרמנים.

נקבע כי את הפעולה-עצמה יוביל פעיל מחתרת מקומי בשם פייר לוקאס, שכן שליחת רי פנימה לתוך המפעל הפכה, בשלב זה, למסוכנת מידי.
הניסיון הראשון לביצוע המשימה נדחה מסיבה פרוזאית למדי – מפגש עם השומרים הגרמנים שהעסיקו את צוות עובדי המפעל במשחק כדורגל ידידותי, כשהם אינם מודעים לסיבה האמיתית שמאחורי השתהותם של העובדים במפעל לאחר שעות העבודה הרשמיות שלהם.

ב-5 בנובמבר, הגיעה שעת הש' השנייה – צוותו של לוקאס חמק למפעל לאחר רדת החשיכה (כשהפעם, הם מצליחים לחמוק מעיניהם של השומרים הגרמנים). הם שלפו את חומרי הנפץ ממחבואם והמתינו מתוחים עד לשעה אחת עשרה בלילה. השעה בה, על פי התכנון, עליהם להטמין את הפצצות במיקומים שאותם הכתיב להם רי, מיקומים אסטרטגיים במפעל שנועדו לגרום להרס מירבי שלו.
לאחר כמעט שעה של עבודה, הם חמקו מהדלת האחורית, לחצו ידיים והתפזרו אל תוך הלילה.
.
מעט לאחר חצות התפוצצו חומרי הנפץ הראשונים, ותושבי סושו התעוררו מסדרת פיצוצים עוצמתיים שניתקו דלתות פלדה ממסגרותיהן והעיפו אותן באוויר.
האש התלקחה בהריסות, כשהיא מכלה את מפעל פיג'ו ומותירה אחריה רק חורבות מושחרות ומפוחמות.

אחרית מעשה
התקיפה הוציאה את מפעל פיג'ו מכלל פעולה במשך חודשים ארוכים ונתנה למתונים מבין אנשי ה-SOE את ההוכחות ליעילותן של פעולות קרקע מתוחכמות במקום הפגזות שטיח מהאוויר. אנשי פיג'ו נחקרו על ידי השלטונות, אך הצליחו להפריך את החשדות שהועלו נגדם.
בחודשים שלאחר הפיגוע, רי וצוותו המשיכו במסע החבלה שלהם, תוך שהם הורסים מתקנים תעשייתיים / צבאיים נוספים, ביניהם, אף מפעל חלופי שהיה אמור לספק לגרמנים חלופה למפעל פיג'ו שנהרס.


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

פיג'ו 3008 MHEV – קופה (לא) מהירה

Tweetסביבת הנהג העוטפת, המיוחדת. יחידת ההנעה החדשה, המושב האחורי הלא-ממש-מרווח – את 3008 החדשה כבר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *