לאלה המחפשים שימושיות, נמליץ על מכונית בתצורת סטיישן. קלות בכניסה ויציאה מהרכב תמצאו בקרוסאוברים מוגבהי הגג. משפחתיות COUPE, כלומר, מכוניות בתצורת COUPE – כאלה שהגג משתפל לו לאחור, כבר תשרתנה אצלכם צורך אחר. לגמרי אחר.
תביטו לרגע על מכוניות המבחן שלנו. הנושא כאן הוא בעיקר עיצוב. מכוניות נמוכות קומה, הקוראות תיגר על אופנת הקרוסאוברים המוגבהים. הגג משתפל לו לאחור, החלונות חסרי-מסגרת והמכוניות כאילו צועקות: למרות ריבוי הדלתות, אנחנו לא עוד סתם מכונית משפחתית!
כשמדובר בליין העיצובי המיוחד שבהן הן הופיעו למבחן – המרצדס עם תוספות AMG LINE והפיג'ו בגרסת ה-GT הבכירה, הצהרה זו אף מתעצמת.
יצרני הרכב משתגעים, התחרות מעבירה אותם על דעתם. קטגוריות חדשות צצות כפטריות אחרי הגשם ובתוכם נוצרות תתי-קטגוריות הממציאות את עצמן כל פעם מחדש. שמרנות-יתר עלולה להשאיר אותם מאחור, הרפתקנות נועזת עלולה להוביל לכשלון…
מרצדס ופיג'ו הן מיצרניות הרכב הותיקות בעולם. ההיסטוריה שלהן היא בעצם ההיסטוריה של המכונית. האחת – מותג פרימיום גרמני מהמפורסמים בעולם, השניה – חברה צרפתית יוקרתית פחות, אך עם היסטוריית דגמים מרשימה ביותר.
משפחתיות COUPE
למעשה, זהו אינו מבחן השוואתי ראש בראש בין שתי משפחתיות COUPE. מרצדס CLA דור 2 שהושקה ממש השנה, שומרת על מאפייני הדור הראשון (וממשיכה את קו ממציאת הז'אנר – האחות הגדולה – CLS) ואינה מוסיפה לממד הגובה שלה, אלא רק לאורך ולרוחב (5 ס"מ ו-3 ס"מ בהתאמה). פיג'ו 508 החדשה שהושקה אשתקד, גם היא דור 2, נמוכה וקצרה מהדור הקודם, ובניגוד אליו, נטשה את מבנה הסדאן הקלאסי לטובת מרכב פאסטבק – 5 דלתות בתצורת קופה – דור חדש למכוניות מנהלים. תצורה שניתן לפגוש גם בקיה סטינגר, אאודי A7 ועוד.
508 גדולה במעט מ-CLA. נתון בסיס הגלגלים שלה – 2.79 ס"מ ארוך בששה סנטימטרים לא תמימים מהמרצדס המבוססת על ה-A הקומפקטית. ל-508 תוספת של 5 ס"מ לאורך ו-3 ס"מ לרוחב, אבל, היא גם נמוכה מהמרצדס ב-3 ס"מ. מבנה הפאסטבק שלה הוא בעל חמש דלתות לעומת ארבע הדלתות שב-CLA, מה שמעניק לה יתרון פרקטי בכל מה שקשור לתא המטען.
לשתי כוכבות מבחן משפחתיות COUPE שלנו, כוונות משותפות: לגנוב את מבטיהם של הלקוחות מאותם קרוסאוברים אופנתיים מוגבהים המשתלטים על כל חלקה טובה בטבלת המכירות. 508 ו-CLA כאן בכדי להציע משהו שונה – לא עוד מכוניות סדאן משמימות ובנאליות. הקימורים, הזוויות, הפנסים, סט האגזוזים הכפול מאחור וכמובן – הדיפיוזר שמאחור, משדרים תשומת-לב לפרטים.
אבל העיצוב החיצוני הוא רק חלק מהסיפור. כשתפתחו את הדלתות חסרות-המסגרת תופתעו לא פחות. לאיזה עיצוב פנימי אתם יותר מתחברים? לזה שבצרפתיה או לזה שבגרמניה? את זה תחליטו אתם, אבל ניכר בהחלט כי הושקע כאן מאמץ עילאי.
מושבי ספורט מרשימים, שימוש בעור ובחומרים נעימים, תאורות אווירה, מסכי מולטימדיה, דוושות אלומיניום והרשימה עוד ארוכה. אהבנו.
לעיצוב הסקסי של משפחתיות COUPE יש גם מחיר, בצורת גג מונמך ומשתפל שעתיד לפגוש בפדחתם של הנוסעים הגבוהים יותר. כניסה או יציאה חפוזים מידי עלולים לשדך בין משקוף הדלת לראש, בעיקר כשמדובר בנוסעים היושבים מאחור. בסקודה סופרב – משפחתית גדולה אך תכליתית, זה לא קורה.
גם שדה הראיה לאחור, במיוחד זה הנשקף מהחלון האחורי, נפגע. תשכחו מישיבה גבוהה ושלטת, אבל, רגע – זהו גם יתרון לאותם אלה האוהבים לשבת קרוב לכביש, נמוך, ספורטיבי.
אפנת הקרוסאוברים המוגבהים חביבה על נהגים ונהגות רבים. יש בה מעין תחושת התנשאות, שליטה, ראיה מלמעלה. נפילה לתוך תא הנוסעים של אחת מהשתיים הללו כבר דורשת גמישות. הישיבה נמוכה, ובמיוחד בפיג'ו. לצרפתיה האדומה שלנו קו מתניים גבוה ותחושה של ישיבה במכונית ספורטיבית אמיתית. הוסיפו לזה את ההגה הקטן המיוחד בסגנון i-קוקפיט ומושבי הספורט החובקים, וקיבלתם מכונית משפחתית עם ערך מוסף ולא עוד "מנהלים" שגרתית.
פיג'ו 508 GT
בטרם נולדה פיג'ו 508 דור 1, היו לפיג'ו שתי שחקניות במגרש המשפחתיות הגדולות: הפיג'ו 407 והפיג'ו 607. 508 שהחליפה אותן, הייתה גדולה יחסית וענתה על צרכי משפחה או מנהלים.
אבל מכירות הסגמנט נפגעו עם גדילת פלח הקרוסאוברים, שהפכו תחליף לכל משפחתית נמוכת-קומה. לכן, היה צורך לתכנן משהו קצת שונה, מהסוג שיקסום ללקוחות.
על בסיס פלטפורמת EMP2 תוכננה סדאן – קופה בתצורת מרכב פאסטבק ששמה את הדגש על עיצוב ואלגנטיות – על חשבון השימושיות.
בארץ, משווקת ה-508 בגרסת פרימיום בעלת 180 כ"ס ובמחיר 200 אלף ש"ח, או בגרסה יקרה יותר (240 אלף ש"ח) חזקה יותר (240 כ"ס) ומאובזרת יותר שכינויה – GT.
הפרופורציות הנהדרות ותשומת הלב לפרטים יוצרות מראה שאיש לא נותר אדיש אליו. ה-508 מיגנטה אליה במשך ימי המבחן יותר מבטים מהמרצדס שהתלוותה אליה. העיצוב גובה קצת את מחירו בכניסה לרכב ובמרווח הראש מאחור. המרווח בכללותו סביר בהחלט, וגם תא המטען בן 487 הליטרים שימושי – שטוח ובעל מפתח ענק- יעיל, תודות לדלת החמישית החשמלית המאסיבית.
מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מייצר 225 כ"ס ב-5500 סל"ד, 30.6 קג"מ ב-1750 סל"ד, ובעזרת תיבה אוטומטית 8 הילוכים הוא מאיץ את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות ועד למהירות מירבית של 250 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת שהתקבלה עומדת על כ-14 ק"מ לליטר (זהה לזו של ה-CLA).
התחושה מאחרי ההגה מקבלת ציון גבוה. ראשית – תנוחת הנהיגה טובה ונמוכה, בשילוב עם ההגה קטן-הקוטר אהבנו את סביבת הנהג. תגובת המנוע והגיר טובים, אם כי לא בעלי מחץ ולא היינו מתנגדים לתוספת סוסים. שכן, ל-508 יכולות דינאמיות טובות בהחלט והיא ניטראלית לרוב ובעלת אחיזה גבוהה. ההיענות להפניית ההגה היא מיידית והתחושה היא של שלדה מאוזנת מאוד.
יחד עם זאת, נוחות הנסיעה טובה, אך לא מצטיינת. זו לא פיג'ו 406 שידעה לשלב בין ניהוג ונוחות ברמה של מכוניות יקרות בהרבה ועוד עם בולמי- זעזועים קונבציונאליים. 508, ובמיוחד זו (GT) עם גלגלי 19" בחתך 40, כשמתליה האדאפטיביים במצב ניהוג "ספורט", נוקשה מעט על שברי אספלט ושאון הצמיגים הנמוכים מפגין נוכחות, יחסית לבידוד הכללי הטוב מרעשים.
צילום: רונן טופלברג
——————————————————————————————–
ובכן, מדובר במכונית משובחת, מאובזרת מאוד ובעלת יכולות גבוהות. 508 דור 2 בגרסת GT מצטיינת בתחום האסתטי, ומציגה שימושיות טובה ובונוס בצורת ניהוג והנאה מנהיגה, דברים שהפכו לנדירים יותר בימינו. אמנם המחיר של 240 אלף ש"ח כבר מטפס למחלקת הפרימיום כשמדובר במשפחתיות גדולות, אך ל-508 אין במה להתבייש גם מול מותגי היוקרה.
מרצדס 200 CLA
שנה אחרי חשיפת ה-A קלאס, הושקה CLA שהיא גרסת קופה – סדאן על בסיס ה-A. לצד ה-A סדאן, שהושקה גם היא במקביל, נראית ה-CLA צעירה יותר, ספורטיבית ונחשקת יותר.
והרי הסיפור כאן הוא בעיקר נחשקות. חרטום נמוך ואגרסיבי, זוויות מרכב משופעות יותר, יחידות תאורה מוגבהות מאחור ו"כאילו" מפלט כפול מאחור, עושים את ההבדל בינה לבין הסדאן השמרנית יותר. CLA גם ארוכה ורחבה יותר מהסדאן, למרות שבסיס הגלגלים שלהן זהה – 2.73 מ'.
תא הנוסעים משדר איכות ובעל גוונים נעימים. צמד צגי-ענק גויס לטובת מערך ה-MBUX המחולק בין מחוונים למדיה, בסגנון שפגשנו גם ב-S קלאס המאוד-יוקרתית, לצד פתחי אוורור בצורת טורבינה, מרשימים מאוד. תאורת אווירה צבעונית, מושבי ספורט אטרקטיביים וגג זכוכית נאה משלימים את החבילה.
מאידך, מאכזב לגלות שבמכונית שמחירה כזה (336 אלף ש"ח), חסר אבזור שקיים, לדוגמה, ב-508 אשר זולה ממנה בכ-100 אלף ש"ח. אנחנו מדברים על דברים כמו כיוון חשמלי למושב הנוסע, בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מיזוג מאחור או בקרת שיוט אדאפטיבית ACC.
מנוע 1.3 ליטר טורבו מפיק בגרסת ה-200 הספק של 163 כ"ס ב-5500 סל"ד. את ההאצה הקלאסית ל-100 קמ"ש תבצע הסדאן -קופה תוך 8.2 שניות בדרכה לרף ה-229 קמ"ש המירביים לה. תיבת ההילוכים כפולת המצמדים 7 הילוכים – מתפקדת טוב והמכונית מרגישה נמרצת. צריכת הדלק שהתקבלה הייתה זהה לזו ב-508 ועמדה על כ-14 ק"מ לליטר.
CLA מעט קשיחה מגרסת ההאצ'בק של ה-A שנבחנה כאן, ובשונה ממנה, היא בעלת מתלה אחורי רב-חיבורי. הנוחות, בסה"כ, טובה, אך שיבושים במהירויות עירוניות יורגשו. אבל, זה מתגמל במקום אחר והופך את ה-CLA לבת לוויה חביבה-פלוס בכביש המפותל. היא בהחלט מהנה לנהיגה, וניכר שהדגש על הניהוג עלה אצל מתכנניה בסדר העדיפויות.
——————————————————————————————–
אהבנו את ה-CLA. אמנם, היא משכה פחות תשומת לב מהאדומה והיה קשה לה לבלוט, אך היא נראית טוב, עם סמל נחשק ובהחלט גם אופה. הבעיה היא, שעם מחירה הגבוה, על-אף הסמל המיוחס שבחזית, היא יקרה, יחסית לתמורה.
Хорошая статья
спасибо
גרסת 508 הבסיסית משתלמת יותר לעומת כל פולקסוואגן ובטח סקודה
וזו מוצג מטפס למעלה בזכות 208 המעולה 3008 ועכשיו 508 שהם יותר שומרות ערך ביד שנייה כמעט מכל מותג אחר
פיג'ו ? מחר שווה חצי.
אם פיג'ו הייתה מתומחרת באופן סביר, היבואן היה גם מוכר אותה. כשהיא עולה כמעט כמו מרצדס, רואים אותה רק בתמונות.
קצת סדר במחיר.
בגרמניה cla 200 מתחילה לפני הנחות ב35682 יורו. כ143000 שח. לא ברטר איזה רמה בארץ
508 עם מנוע 225 gt 47500 יורו שזה 190000 שח
משמע הפיגו יקרה בישראל ב28%
המרצדס יקרה ב140%
גם אם הדגם בארץ הכי יקר למרצדס/גימור מדובר על יקר ב110%
הפיגו מתומחרת במחיר טוב ביחס למיסוי בישראל
המרצדס צריכה לעלות כ200000 לכל היותר
אצל אבא שלי יש 508 שקניתי לפני 8 שנים כבר עברה 160000 ק"מ
השבוע לקחתי אותה כדי להעביר טסט והופתעתי לראות שהכל בפנים עדיין כמו חדש.אין קירקושים וחלקים משוחררים.בקיצור הכל במקום.