מספר הנפגעים בתאונות הדרכים בחודשי הקיץ גבוה משאר ימות השנה. שילוב בין חופשת הקיץ, חום כבד והמוני ילדים ונערים המסתובבים ברחובות ובכבישים משפיעים לרעה על סטטיסטיקת תאונות הדרכים. כשליש ממספר הילדים שנהרגים בתאונות דרכים במהלך השנה, מקפחים את חייהם בחודשי הקיץ. חודש אוגוסט נחשב לבעייתי במיוחד.
המודעות למבצעי "הכן רכבך לחורף", גבוהה יחסית. אולם דווקא החודשים המסוכנים ביותר לנהיגה הם, מסתבר – חודשי הקיץ. יש להתכונן לנהיגה בחודשי הקיץ לא פחות מאשר לנהיגה חורפית. נהיגה בחודשי הקיץ מתאפיינת ביותר שעות יום ונהיגה, עומס חום גבוה, מספר נוסעים גדול יותר ברכב ואיתו בהתאם גם המטען ברכב. הנסיעות ארוכות יותר במסגרת טיולים, טיולים משפחתיים וטיולי שטח. לכן רצוי שנקדיש תשומת לב מיוחדת לכך.
הרכב
מומלץ לבדוק את תקינות מערכות הרכב לפני הקיץ – במיוחד מערכת הקירור שעליה מוטל נטל לא פשוט של שמירה על טמ"פ ומניעת התחממות. הצצה על מיכל מערכת העיבוי והנוזל בתוכו, רצועות המנוע וגילוי נזילות מצינורות, יכולים לחסוך צרות בהמשך. במידה וקיים שעון חום ברכבכם, רצוי להעיף בו מבט מדי פעם ובמיוחד בנהיגה בעליות, אזורים חמים ועומס מלא.
גם מערכת הבלמים עובדת בתנאי חום קשים בחודשי הקיץ. בדיקת מפלס נוזל הבלמים ומצב הרפידות – חשוב ביותר.
אמנם מגבי הרכב מתקשרים לנו לתקופת החורף, אך חשוב שנבדוק את תקינותם (ואת מפלס נוזל ניקוי השמשות), בכדי להימנע מחלון קדמי מאובק, מלוכלך או עכור.
בידקו את מצב המזגן. האם יש צורך במילוי גז, ניקוי מסנן?
את הצמיגים השארנו לסוף, אך חשיבותם היא למעשה הראשונה במעלה. צמיגים יבשים, שחוקים, (צמיגים בני למעלה מ-4 שנים למשל, מאבדים מטריותם. ניתן לבדוק את תאריך ייצור הצמיג בעזרת קוד המוטבע על הדופן – לדוגמא: 1316 פירושו – שבוע 13 בשנת 2016 ) וכמובן – לחץ אויר נמוך מהוראות היצרן הם מתכון לסכנת פיצוץ ובמיוחד בימים חמים. הביטו בצמיגי הרכב, האם הם סדוקים? שחוקים? האם לחץ האויר תואם את הוראות היצרן (בנסיעות בעומס מלא יש לבדוק את לחץ האויר המומלץ ולא להתעצל להוסיף אויר בהתאם. במיוחד בנסיעות ארוכות).
לחץ האוויר גדל במהלך הנסיעה. רצוי לבדוק את הלחץ כשהצמיג קר. במידה ונסעתם לתחנת הדלק, יש להוסיף 10% יותר מהלחץ המצוין במדבקת היצרן (הנמצאת, בד"כ בדופן דלת הנהג או בפתח מילוי מיכל הדלק).
בכל מקרה. בדיקה של הרכב, רצוי שתעשה בידי מקצוען במידה והתחום הטכני איננו תחום בו אתם שולטים.
הנהג/ת
חום הקיץ משפיע עלינו. אנחנו הופכים יותר עייפים, חסרי סבלנות, סינוור השמש מפריע לראיה והנהיגה הופכת לפחות נעימה.
נהיגה ובמיוחד למרחקים גדולים בקיץ, מחייבת עצירה להתרעננות. עצירה חייבת להיעשות רק במקום בטוח. שול הדרך הוא לעולם לא מקום בטוח – לא להפסקה קצרה, לא לעשיית צרכים קצרה ואפילו לא לתיקון תקלה ברכב. התרעננות חייבת לעשות תוך שתיית מים רבה ובמקרים מסוימים אף מנוחה הכוללת שינה. אל תתנו לעייפות לתעתע בכם. סימנים מוקדמים לעייפות, כמו פיהוק, מצמוץ מרובה, קושי בריכוז הם נורות אזהרה לפני תאונה.
הימנעו מארוחה כבדה לפני נסיעה ארוכה. לבוש קליל ונוח יעזור אך נהיגה עם כפות רגליים יחפות היא סכנה. כף הרגל, המזיעה לעיתים, עלולה להחליק מדוושת הבלם ברגע קריטי. גם בלימה חירום הדורשת בעיטה חזקה בדוושת הבלם, לא תתאפשר כשהרגל יחפה. נהיגה מבצעים עם נעל סגורה או לפחות עם סנדל בעל סגירה אחורית.
משקפי שמש בקיץ הם מצרך חובה. השמש המסנוורת גורמת למאמץ רב ולעיתים עלולה להעלים מעיננו רמזור אדום/ הולך רגל או אפילו רכב. הנחת חפצים בהירים מתחת לשמשה הקדמית, תגרום להשתקפות ופגיעה בראות מבעד לשמשה.
למזלנו, בכל רכב מודרני כיום, מצוי מזגן אויר המנעים את השהות ברכב בחודשי הקיץ והופך אותה נסבלת. יחד עם זאת, חלונות סגורים (ומערכת שמע פועלת ) גורמים לניתוק מהנעשה בסביבת הרכב בנסיעה ובמיוחד בנסיעה לאחור. בנסיעה לאחור בקרבת הולכי רגל, מומלץ לפתוח חלון על מנת לשמוע ולא להסתמך רק על הראיה המוגבלת.
המזגן, שמצנן את תא הנוסעים, ממחזר את האוויר מתוך הרכב עצמו (במצב סירקולציה פנימית ). בנסיעות ארוכות מומלץ לפתוח מדי פעם את חלון הרכב (או לבטל סירקולציה פנימית) על -מנת להכניס חמצן טרי. חוסר בחמצן לאורך זמן יגביר את הנטייה להירדמות. (במכוניות חדישות, מצב הסירקולציה הפנימית מתבטל לאחר זמן מסוים על מנת למנוע מצב שכזה).
נהיגה בקיץ
כניסה לרכב בקיץ, היא לעיתים סיוט לא קטן. רצוי לחפש חניה מוצלת, לכסות את החלון הקדמי ואפילו, אם ניתן, להשאיר חרך קטן פתוח בחלון הצד.
בתחילת הנסיעה כדאי לפתוח חלונות על מנת לאוורר את הרכב מהחום שנצבר בתוכו (ואיורור החומרים הרעילים הנוצרים עם החימום הרב של הפלסטיקים ברכב) . רצוי שעוצמת המאוורר תהיה נמוכה בשלבי הנסיעה הראשונים על מנת לאפשר ליחידת הקירור הפנימית להתקרר.
החוק אינו מחייב הדלקת אורות בקיץ. דווקא זו הסיבה שמומלץ להדליק אורות גם בקיץ – הדלקת אורות בקיץ, תבליט אתכם יותר משאר המשתמשים.
דווקא בקיץ, המושג כביש חלק אינו בתודעה. השקיה של גינה במעגל תנועה תמים בחודשי הקיץ, תפתיע נהגים רבים שאינם מצפים ומודעים לכך. בעצם מדובר ב"גשם ראשון" – מים על הכביש בחודשי הקיץ – סכנת החלקה גבוהה. הפתרון הוא כמובן פשוט להאט.
סטאטיסטית, רוב התאונות בקיץ מתרחשות משעות הצהריים עד הערב – זמן החזרה מהעבודה, זמן בו בני הנוער פעילים יותר ברחובות. נהיגה בעיר בזמן החופש הגדול, דורשת תשומת לב מרובה יותר, האטה משמעותית בקרבת מעברי חציה וריכוז ילדים.
נהיגה במורד ארוך, מביאה ללחיצה ארוכה וממושכת על דוושת הבלמים. הבלמים הפועלים על עיקרון החיכוך, מתחממים מאוד ועלולים להגיע לטמ"פ גבוהות ולאבד מיעילותם. שימוש בכוח בלימת המנוע ושימור המהירות צריך להתבצע ע"י קיבוע הילוך מתאים ונמוך יותר (כן, גם ברכב עם תיבת הילוכים אוטומטית).
האקלים הישראלי מתאפיין בקיץ ארוך וחם במיוחד. אין לזלזל בהכנת הרכב לנהיגת קיץ ובהגדלת המודעות לסכנות הנהיגה בעונה זו. הקיץ 'תורם' למצב רוח 'חם' ומזג עצבני. נהיגה מנומסת אדיבה ורגועה, תעביר לכם את הקיץ בנעימים, ובעיקר בבטיחות רבה יותר.
להוסיף שיש להימנע מסיבוב הגה בעת שהרכב עומד- נניח בעת כניסה לחניה
מצב זה גורם לחיכוך ושחיקה מוגבר של הצמיגים הקדמיים